Jak efektywnie biegać?

Chcesz wprowadzić w swoje życie nieco więcej aktywności fizycznej i planujesz zacząć biegać? To bardzo dobry pomysł! Bieganie pomaga spalać tkankę tłuszczową, przyspiesza metabolizm, zwiększa pojemność płuc, dotlenia i wzmacnia mięśnie.

Aby jednak przynosiło oczekiwane korzyści, nie zaś szereg problemów, m.in. zdrowotnych, należy wiedzieć, w jaki sposób biegać efektywnie i z rozsądkiem.

Gdzie biegać?

Biegać można właściwie wszędzie, ważne jest jednak, aby miejsce było bezpieczne (szczególnie istotne dla kobiet!).

Zwróć uwagę na nawierzchnię i zagęszczenie ruchu. Wbrew pozorom lepiej nie uprawiać joggingu na chodniku – dla stawów i ścięgien korzystniejszy będzie asfalt. Jeżeli masz możliwość, na bieganie wybieraj się do parku, gdzie powinny znajdować się ścieżki do biegania o odpowiednim, miękkim podłożem. Jest ono szczególnie korzystne dla początkujących.

Kiedy biegać?

Jogging można uprawiać zarówno rano, jak i popołudniami. Porę dnia najlepiej dostosować do własnego rozkładu zajęć, możliwości i ochoty. Każdy organizm jest inny i powinno się dostosowywać aktywność fizyczną w taki sposób, aby nie zburzyć jego naturalnej harmonii.

Jeżeli jesteś kobietą, pamiętaj, żeby unikać samotnego biegania w godzinach wieczornych, zwłaszcza w miejscach mało uczęszczanych.

W co się ubrać do biegania?

Biegać należy w odpowiedniej odzieży. Podstawą są dobre buty do biegania, które nie cisną, ale także pomogą zapobiegać poważnym niekiedy kontuzjom. Najważniejsze, aby dobrze leżały na stopie, pasowały do pory roku, w której będziemy biegać itp. W razie wątpliwości poproś o radę sprzedawcę.

Pozostała odzież powinna być przede wszystkim wygodna. Nie może pozwalać na przegrzanie czy nadmierne wychłodzenie organizmu. W sklepach dostępne są ubrania dostosowane do pory roku, wykonane z odpowiednich tkanin. Warto w nie zainwestować, jeżeli planujemy biegać dłużej niż tylko przez kilka dni.

Jak biegać?

Przede wszystkim należy dostosować trasę do naszych możliwości i stopniowo zwiększać przebiegane dystanse. Konieczna jest odpowiednia rozgrzewka – kilka przysiadów, pompek, rozciąganie całego ciała. Pomoże to zapobiec ewentualnym kontuzjom, a także zakwasom.

Istotna jest również odpowiednia postawa w czasie biegania. Należy patrzeć przed siebie, co sprawi, że wyprostują się także plecy, oraz rozluźnić barki. Ręce zegnij w łokciach pod kątem prostym i lekko zaciśnij pięści, co dodatkowo ułatwi Ci bieg. Prostuj się – ułatwi to oddychanie i zwiększy efektywność biegu.

Najistotniejsza jest oczywiście prawidłowa praca nóg, która powinna być dostosowana do długości dystansu. Biegi krótkodystansowe wymagają wysokiego podnoszenia kolan, biegi krótkodystansowe jedynie niewielkiego. Nie wydłużaj kroków, gdyż nie zwiększy to w żaden sposób jakości biegu, a Tobie jedynie utrudni bieg.

Prawidłowo ustawiaj także stopy – powinny one lądować na podłożu w okolicach śródstopia, wybijać się natomiast z palców.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.