Zasady savoir vivre’u obowiązują w wielu dziedzinach i sytuacjach życia, dotyczą również kulturalnych rozmów telefonicznych.
Jakich więc zasad należy przestrzegać, korzystając z telefonu? Podpowiadamy poniżej.
Jak prowadzić rozmowę przez telefon? – wskazówki
Po pierwsze, nie powinniśmy prowadzić prywatnych rozmów w pracy, ewentualnie, jeżeli rozmowa prywatna jest konieczna, powinniśmy ją skrócić do minimum.
Po drugie, do znajomych nie powinniśmy dzwonić przed 8:00 rano i po 21:00 wieczorem, chyba że chodzi o bardzo pilną sprawę.
Po trzecie, jeżeli rozmawiamy przez telefon w pracy lub przy gościach czy znajomych, skracamy rozmowę do potrzebnego minimum, prosimy o telefon w późniejszym terminie lub obiecujemy, że sami zadzwonimy w wolnej chwili.
Po czwarte, musimy mówić odpowiednio wyraźnie, prosto do słuchawki, nie dotykając jej jednak ustami, aby rozmówca nie miał problemów ze zrozumieniem nas.
Po piąte, jeżeli korzystamy z cudzego telefonu, najlepiej, abyśmy zwrócili koszty rozmowy.
Po szóste, gdy telefonujemy z telefonu stacjonarnego, z zastrzeżonego nr komórkowego lub wiemy, że osoba, do której dzwonimy, nie ma naszego numeru na liście kontaktów, przedstawiamy się pierwsi i mówimy, w jakim celu dzwonimy.
Po siódme, odbierając telefon w miejscu pracy, zawsze na początku informujemy o nazwie firmy, do jakiej dodzwonił się rozmówca, i pytamy, w czym możemy pomóc.
Po ósme, przez telefon nie załatwiamy intymnych, kompromitujących spraw, zwłaszcza poprzez wysyłanie wiadomości SMS.