Jak ograniczyć spożycie soli?

sol

Jak ograniczyć spożycie soli?

O tym, że sól – mimo iż dodaje potrawom smaku – jest niezdrowa, mówi się dość często. Jej nadmiar w diecie może przyczynić się do nadciśnienia tętniczego, uszkodzić błonę śluzową żołądka, zwiększa też ryzyko udaru mózgu i raka żołądka. Równocześnie doprawiamy nią właściwie wszystko i bez niej nie wyobrażamy sobie naprawdę wielu dań. Dodatkowo jest ona dodawana niemal do wszystkich produktów żywnościowych, jakie kupujemy. A niezbędna dawka soli, jakiej wymaga nasz organizm, to 1,5 g (kawałek pizzy – 2,8 g!, kromka chleba – 0,75 g) – nie potrzebujemy jej więcej!

W jaki sposób ograniczyć spożycie soli, a równocześnie poprawić stan zdrowia? Podpowiadamy dzisiaj.

Wskazówki, jak ograniczyć spożycie soli

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, ile soli jest tak naprawdę w kupowanych przez Ciebie produktach, przemnóż ilość sodu podaną na opakowaniu razy 2 – jest go bowiem zawsze o połowę mniej niż soli. Wyniki powinny Cię zaskoczyć… a nawet przerazić i zmobilizować do maksymalnego ograniczenia soli w diecie.

Jeżeli nie wyobrażasz sobie smaku potraw bez soli, zacznij od stopniowego zmniejszania jej ilości w przyrządzanych przez siebie potrawach, a także sięgaj po zioła, które często nie są dostatecznie doceniane. Zwracaj jednak uwagę na etykiety, zwłaszcza w przypadku przypraw będących mieszankami kilku ziół, gdyż często zawierają one sporo sodu – a jego przecież chcemy uniknąć – i wybieraj te, które sodu nie zawierają w ogóle.

Sięgaj także po sól lepszej jakości, np. sól morską, która wprawdzie jest droższa, ale zdrowsza, gdyż zawiera naturalny jod i korzystniej wpływa na stan organizmu niż sól oczyszczona, ze sztucznym dodatkiem jodu.

Unikaj też wysoko przetworzonej żywności. Sporo soli jest na przykład w konserwach, zupach w proszku i w gotowych sosach. A przecież przygotowanie domowego sosu wcale nie zajmuje dużo czasu i daje nam pewność, że przygotowany on został z świeżych i zdrowych składników, bez nadmiaru soli i innych nie zawsze korzystnych dla zdrowia dodatków.

Pamiętaj też o tym, że bardzo dużo soli zawierają wędliny kupowane w sklepach. Dlatego jeżeli chcesz ograniczyć spożycie soli, raczej upiecz w domu kawałek mięsa i używaj go do kanapek, niż kupuj wędliny w sklepie. Wyjdzie Ci to naprawdę na zdrowie!

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.