Jak ocenić swoją kondycję?

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy jesteś w dobrej formie i ocenić, czy z Twoją kondycją dobrze, czy źle, weź pod uwagę takie aspekty swojego zdrowia, jak zmysł równowagi, siłę mięśni rąk, mięśni brzucha i nóg oraz elastyczność mięśni i stawów.

Dzisiaj radzimy Ci, w jaki sposób ocenić swoją kondycję. Zapraszamy do lektury!

Ocena elastyczności mięśni i stawów

  1. Stajemy prosto, łączymy stopy i pochylamy się do przodu, opuszczając swobodnie w dół głowę i ręce najniżej, jak tylko potrafimy. Oceniamy, czy dłonie dotykają podłogi, czy wręcz przeciwnie, mamy trudności z opuszczeniem dłoni poniżej poziomu kolan.
  2. Siadamy na podłodze z rozstawionymi wyprostowanymi w kolanach nogami i pochylamy się do przodu. Oceniamy, czy dotykamy podłogi klatką piersiową i głową, czy tylko łokciami.
  3. Kładziemy się na plecach i prostujemy nogi. Jedną podnosimy do góry i przyciągamy do klatki piersiowej, a drugą zostawiamy pa podłodze. Oceniamy, jaki kąt powstał między nogami – czy ponad 90 stopni, czy mniejszy niż 90 stopni.
  4. Siadamy prosto, podnosimy do góry ręce i oceniamy, jak wysoko są łokcie – czy dochodzą do wysokości głowy, czy nie dochodzą nawet do poziomu twarzy.
  5. Klękamy i prostujemy plecy. Jedno kolano zostawiamy na podłodze, drugą nogę zginamy i opieramy stopą o podłożę. Kołyszemy się do przodu i do tyłu i usiłujemy złapać obiema rękami stopę. Zastanawiamy się, czy robimy to swobodnie, czy jest to niemożliwe.

Ocena zmysłu równowagi

  1. Stajemy na jednej nodze, szeroko rozkładamy ręce, pochylamy tułów do przodu, aby znajdował się poziomo w stosunku do podłogi, a drugą nogę unosimy do góry, aby znalazła się w linii prostej z tułowiem (czyli robimy klasyczną jaskółkę). Potem lekko uginamy nogę w kolanie nogę, na której stoimy i oceniamy, czy kołyszemy się na wszystkie strony, czy z łatwością utrzymujemy równowagę.
  2. Rysujemy prostą linie na podłodze, stajemy na jednym jej końcu, zamykamy oczy i idziemy kilka kroków. Oceniamy, czy idziemy prosto, czy zboczyliśmy z drogi.
  3. Stajemy prosto i rozkładamy szeroko ręce, ciężar ciała przenosimy na jedną nogę, drugą odchylamy w bok i podnosimy na wysokość kolana. Zamykamy oczy i wytrzymujemy w tej pozycji najdłużej jak możemy. Wynik satysfakcjonujący to więcej niż 10 sekund.

Ocena siły mięśni rąk

  1. Łapiemy rękami drążek do podciągania albo drążek trzepaka i zawisamy na nim swobodnie. Oceniamy, ile jesteśmy w stanie wytrzymać w tej pozycji. Jeżeli mniej niż 3 sekundy, to z naszą siłą rąk jest bardzo źle, jeżeli ponad 10 sekund, ale z trudem to jest nieco lepiej, jeżeli ponad 10 sekund na jednej ręce, to jest naprawdę super!

Ocena siły mięśni brzucha

  1. Stajemy prosto, opieramy się plecami o ścianę, zginamy nogi w kolanach i opuszczamy tułów do pozycji, którą przybieramy w czasie siedzenia na krześle. Jeżeli wytrzymamy krócej niż minutę, mięśniom brzucha przyda się trening, jeżeli dłużej, brzuch jest wytrzymały i w dobrej formie.
  2. Kładziemy się na podłodze i zginamy nogi w kolanach, wsuwamy stopy pod mebel, dłonie układamy pod głową i robimy tzw. spięcia. Jeżeli zrobimy mniej niż 10 spięć bez przerwy, wskazana jest większa praca nad mięśniami brzucha, jeżeli więcej niż 10, nasz brzuch jest w niezłej kondycji, co nie zmienia faktu, że warto nadal o niego dbać.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.