Jak pomóc sercu?

serce

Jak pomóc sercu?

Jeśli wykonywane dotąd bez trudu czynności, jak wchodzenie po schodach czy sprzątanie zaczyna sprawiać nam problemy, to znak, że nasze serce zaczyna dopadać choroba.

Zadyszka, osłabienie, brak siły, pieczenie czy ból za mostkiem to objawy choroby wieńcowej. Lepiej nie pocieszać się, że symptomy ustępują po krótkim odpoczynku. Trzeba pójść do lekarza i zrobić potrzebne badania.

Antykoncepcja a choroby serca

Kobiety przyjmujące doustną antykoncepcję powinny liczyć się z tym, że są bardziej narażone na choroby układu krążenia. U kobiet po 35 roku życia, które dodatkowo palą papierosy, ryzyko tworzenia się zakrzepów wzrasta. Taki skrzep może w każdej chwili oderwać się i zablokować przepływ krwi do serca, co w konsekwencji powoduje zawał.

Hormony

Przed zawałem kobiety mogą chronić estrogeny, które podwyższają stężenie dobrego cholesterolu HDL, a to główny sojusznik w walce z blaszkami miażdżycowymi, które blokują naczynia krwionośne. Jednak hormony nie obronią nas przed chorobą niedokrwienną serca, zwłaszcza jeśli palimy papierosy. Nikotyna kurczy naczynia krwionośne, co sprzyja powstawaniu miażdżycy.

W grupie ryzyka

palenie

Zwiększone ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia mają osoby, które w rodzinie chorowały już na serce. Zagrożone są także osoby otyłe, z nadciśnieniem, cukrzycą, palące papierosy i prowadzące siedzący tryb życia. I choć genów nie zmienimy, to jednak możemy wiele zrobić dla naszego serca. Ryzyko zawału spadnie, jeśli zerwiemy z nałogiem, zaczniemy ćwiczyć i zdrowo się odżywiać. Ważne jest także kontrolowanie poziomu cukru. Trzeba tez regularnie mierzyć ciśnienie krwi. Nadciśnienie nie boli, a robi ogromne spustoszenie w naszym organizmie.

Jednym z najpoważniejszych czynników ryzyka jest siedzący tryb życia. Unikanie ruchu to pierwszy krok do nadwagi, a dodatkowe kilogramy obciążają serce. Umiarkowany wysiłek fizyczny jest potrzebny, by serce było w dobrej kondycji. Ruch poprawia krążenie krwi, obniża poziom złego cholesterolu, a podwyższa poziom dobrego. Najważniejsze, aby uprawiać taki rodzaj sportu, który będzie nam sprawiać przyjemność. Każdy wysiłek jest bezcenny dla organizmu, wystarczy go dopasować do naszych możliwości.

Co zrobić, aby chronić serce?

Wrogiem serca jest stres. Każdy doświadcza negatywnych emocji i nie da się tego uniknąć. Jednak ważne jest to, jak sobie z nim radzimy. W przypadku, gdy mamy stresującą pracę, znajdźmy czas na to, aby odreagować napięcie, robiąc coś, co sprawia nam przyjemność. Również stany depresyjne obciążają serce. Osoby z depresją o wiele trudniej się leczy. Starajmy się patrzeć pozytywnie na świat. Nadmierne obciążenie psychiczne sprzyja chorobom układu krążenia. Aby jak najdłużej cieszyć się zdrowiem, warto mieć obok siebie bliskich, na których można liczyć w każdej sytuacji. Najważniejsze jest to, aby nie tłumić emocji. Osoby samotne, bez przyjaciół żyją krócej – tak wynika z najnowszych badań.

Skoki ciśnienia powodem do lęku?

Często wpadamy w panikę, gdy nasze ciśnienie w ciągu dnia przyjmuje różne wartości, a wahania są całkowicie naturalne. Ciśnienie ma prawo zmienić się pod wpływem emocji czy nieprzyjemnych doświadczeń. Powodem do lęku powinna być sytuacja, w której ciśnienie utrzymuje się na wysokim poziomie, bez względu na okoliczności. To znak, że organizm nie posiada odpowiedniej regulacji i trudniej mu rozładować napięcie. Ciśnienie powyżej 140/90 mmHg i wyższe świadczy o chorobie nadciśnieniowej, która wymaga leczenia.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.