Jak pchnąć kulą?

Pchnięcie kulą to konkurencja techniczna, dlatego niezwykle ważne jest nauczenie się właściwej techniki. Bardzo ważna jest też płynność ruchów oraz praca nóg. Oprócz techniki musimy również pamiętać o odpowiednim przygotowaniu sprawnościowym, bowiem kondycja i koordynacja są tutaj niezbędne.

Koło, z którego pchamy kulę ma średnicę 2,135 m, a przednia część jest ograniczona progiem.
Wyróżniamy dwa etapy pchnięcia kula: rozbieg oraz wypchnięcie.

Kulę układamy w prawej dłoni, u nasady trzech środkowych palców, a kciukiem i małym palcem podtrzymujemy kulę z boku. Następnie kulę przykładamy do szyi przy dołku nadobojczykowym, łokieć powinien być skierowany w bok na zewnątrz i w dół. Kulę staramy się trzymać swobodnie, na napinając mięśni.

Stajemy w tylnej części koła, tyłem do progu. Ciężar ciała spoczywa na prawej nodze, lewa noga lekko z tyłu, dotyka palcami koła (w następnej fazie będziemy przenosić ciężar ciała na tą nogę). Lewą rękę trzymamy w górze, skierowaną w przód, lekko ugiętą w łokciu.
Następuje skłon tułowia w przód z równoczesnym podniesieniem lewej nogi (w górę do tyłu), prawa lekko ugięta. Następuje swobodne opuszczenie lewej ręki, ugięcie prawej nogi do kąta blisko 90 stopni, tułów w przód, klatka piersiowa prawie dotyka prawego uda.

Wykonujemy ruch zamachowy lewą nogą, ciężar ciała przenosimy z przedniej części stopy prawej nogi, na tylną część, gdy ciężar ciała znajduje się na pięcie, noga powinna być prosta w stawie kolanowym. Wtedy następuje odbicie z prawej nogi (tzw. doskok), przez moment jesteśmy w powietrzu, prawa noga zgina się w stawie kolanowym i stopa jest przenoszona nad powierzchnią koła w okolice środka koła (podczas doskoku skręcamy ją o jakieś 45-90 stopni w kierunku progu, ale ciągle jesteśmy tyłem do niego, następuje też delikatny skręt miednicy w kierunku pchnięcia, z kolei góra ciała; obręcz barkowa nie powinna zmieniać pozycji – oś bioder jest skręcona do około 90 stopni w stosunku do osi barków (dolna część ciała wyprzedza ruch górnej, właśnie dzięki temu możliwe jest aktywne przyspieszenie kuli w końcowej fazie pchnięcia). Lądujemy na obie nogi (prawa noga powinna być troszkę wcześniej niż lewa), stopa lewa powinna być blisko wewnętrznej części progu. Przy lądowaniu wykonujemy amortyzację, czyli lekki przysiad, co później dodatkowo pomoże w wypchnięcie kuli i aktywnym przyspieszeniu.

W chwili, gdy obie nogi dotykają powierzchni koła wykonujemy ruch skrętno-wyprostny prawej nogi (w przód i w górę). Ruch ten rozpoczynamy od nóg, potem przechodzimy do ruchu tułowiem. Najpierw obracamy oś miednicy, a gdy jest ona ustawiona mniej więcej 90 stopni w stosunku do kierunku pchnięcia, zaczynamy obrót obręczy barkowej. Wykonujemy ruch skrętny aż do momentu ustawienia klatki piersiowej przodem do kierunku pchnięcia. Lewa strona ciała zatrzymuje się i następuje aktywny ruch prostowników prawej ręki (ruch wypychający kulę) z równoczesnym ostatecznym skrętem obręczy barkowej w przód – i wypchniecie kuli.

Przy energicznym wypchnięciu kuli niezbędna jest szybka zmiana nogi podporowej; oparcie prawej nogi o wewnętrzną część progu. Należy pamiętać, aby z koła wychodzić jego tylną połową, w przeciwnym razie rzut będzie spalony.

 

Jak pchnąć kulą – wideo porady

Technika pchnięcia kulą

 

Pchnięcie kulą

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.