Jeżeli od dłuższego czasu borykasz się z poważniejszymi problemami zdrowotnymi, a Twój lekarz prowadzący uważa, iż nie jesteś w stanie dalej pracować, możesz podjąć decyzję o rozpoczęciu starań o rentę inwalidzką.
Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, dobrze trafiłeś. Poniżej podpowiadamy, w jaki sposób to zrobić. Zapraszamy do lektury!
Sprawdź, czy spełniasz warunki
Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, starając się o rentę inwalidzką, jest ocenienie, czy mamy wymagany przez ZUS staż pracy, różny w zależności od wieku. Równocześnie niezdolność do pracy musi powstać podczas zatrudnienia, ewentualnie nie później, niż w ciągu 18 miesięcy od jego ustania.
Złóż wniosek
Kolejnym istotnym krokiem jest złożenie wniosku (druk ZUS Rp-1) we właściwym dla miejsca zamieszkania oddziale ZUS. Należy go wypełnić drukowanymi literami i własnoręcznie podpisać, a także dołączyć do niego następujące dokumenty:
- zaświadczenie o stanie zdrowia, wydane przez lekarza,
- dokumentacja medyczna, potwierdzająca problemy zdrowotne,
- zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu oraz wynagrodzeniu (druk ZUS Rp-7),
- kwestionariusz dotyczący okresów składkowych oraz nieskładkowych (druk ZUS Rp-6),
- ankieta wypełniona przez pracodawcę, czyli wywiad zawodowy (druk ZUS N-10)
Idź do lekarza orzecznika
Po dopełnieniu formalności i złożeniu wniosku w ZUS sprawa zostanie skierowana do lekarza orzecznika ZUS. To on podejmie decyzję odnośnie do tego, czy renta zostanie przyznana, a także na jaki okres. Z reguły lekarz orzecznik wzywa na wizytę, w czasie której bada osobę starającą się o rentę, ocenia stan zdrowia i podejmuje ostateczną decyzję. Ważne, aby wziąć na taką wizytę dokumenty potwierdzające stan zdrowia – oryginały do wglądu, a także kserokopie.