Jak zapobiegać miażdżycy?

Jak zapobiegać miażdżycy?

Miażdżyca jest chorobą cywilizacyjną, wynikającą z nieodpowiedniego, niezdrowego trybu życia. Można jej zapobiegać, stosując prawidłową dietę i dbając o aktywność fizyczną.

Garść informacji odnośnie do profilaktyki miażdżycy znajdziesz poniżej. Zapraszamy do lektury!

Wskazówki, jak zapobiegać miażdżycy

Po ukończeniu 20 roku życia poziom cholesterolu nie powinien przekraczać 200 mg/dl krwi. Gdy wyniki badań wykazują poziom powyżej 240 mg/dl, należy podjąć leczenie pod kontrolą lekarza.

Zdrowa dieta

Wysokiemu stężeniu cholesterolu można zapobiec poprzez ograniczenie bądź wykluczenie produktów z dużą zawartością cholesterolu. Należą do nich np.

  • żółtko jaj zawierające w 100 g – 250 mg,
  • masło – 336 mg,
  • wątroba – 320-430 mg,
  • salceson – 132 mg,
  • sery żółte – 92-135 mg.

Co ciekawe, także wzrost wagi ciała już o 2 kg powoduje wzrost stężenia cholesterolu o 2 mg/dl.

Zapobieganie nadwadze

Nie wolno dopuszczać do nadwagi. Należy ograniczać spożywanie przede wszystkim tłuszczów zwierzęcych zarówno zawartych w produktach, jak i dodawanych w czasie przyrządzania potraw, oraz cukru i wyrobów cukierniczych. Zamiast dwóch obfitych posiłków w ciągu dnia, lepiej zjeść cztery skąpe, ale z dużą ilością warzyw.

Według Światowej Organizacji Zdrowia u osób do 40 roku życia o nadciśnieniu świadczą wartości 140/90 mg Hg, a u osób starszych – 160/95 mg Hg. Ciśnienie tętnicze rośnie z wiekiem, ale do jego wzrostu może przyczynić się również otyłość, picie dużej ilości alkoholu, przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych oraz spożywanie dużej ilości soli.

Unikanie palenia

Należny unikać palenia papierosów. Dym tytoniowy uszkadza m.in. śródbłonek naczyń krwionośnych, przyspiesza czynność serca, powoduje wzrost ciśnienia krwi, obniża zdolność rozprowadzania tlenu. U palących w umiarkowanych ilościach ryzyko zawału serca wzrasta już dwukrotnie, palący zaś dziennie 20 sztuk i więcej papierosów skracają sobie życie przeciętnie o 5-8 lat.

Aktywność fizyczna

Trzeba też więcej się ruszać. Mała aktywność fizyczna zwiększa ryzyko zawału serca, sprzyja wzrostowi poziomu cholesterolu we krwi oraz powstawaniu otyłości. W profilaktyce tych chorób szczególnie zalecane są spacery, wchodzenie po schodach, biegi, jazda na rowerze, pływanie. Ćwiczenia fizyczne, zgodnie ze stanowiskiem Amerykańskiego Stowarzyszenia Serca, powinny być wykonywane systematycznie, przynajmniej co drugi dzień po 15-30 minut.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ADD YOUR COMMENT

AGD, urządzenia domowe Bezpieczeństwo w domu Budowa Dekorowanie Meble Ogród Porządki Pozostałe Remont Rośliny, kwiaty Uprawy rolne
15 zaskakujących sposobów wykorzystania wody utlenionej
8 produktów, które masz w domu, ale nigdy nie sądziłaś, że doskonale nadają się do czyszczenia różnych przedmiotów
O materac, na którym śpisz też trzeba dbać. Oto proste sposoby, jak sobie z tym poradzić
Dania główne Desery Drinki i koktajle Gotowanie, pieczenie Kuchnia polska Kuchnie zagraniczne Napoje Owoce i warzywa Pozostałe Przechowywanie żywności Przystawki, zupy, sałatki Wina Zdrowa żywność Zioła i przyprawy
Tych rzeczy nie powinno się przechowywać w lodówce, lepiej znaleźć im inne miejsce w domu
Schudnij o dwa rozmiary dzięki owsiance z nasionami chia!
7 porad dotyczących poprawienia smaku kawy
Biżuteria i dodatki Moda damska Moda dziecięca Moda męska Moda młodzieżowa Pielęgnacja, konserwacja obuwia Pielęgnacja, konserwacja odzieży Pozostałe
Sprawdzone sposoby na odświeżenie i wyczyszczenie srebrnej biżuterii
Sprawdzone sposoby na usunięcie tłustej plamy. Z tymi trikami już nie będziesz mieć z nimi kłopotów
Wstydzisz się odbarwionych skarpetek? Tym sposobem sprawisz, żeby były białe
Małżeństwa Przyjaźń Rozwiązywanie problemów Single Zdrada, niewierność Związek, randki
Jak poradzić sobie z kryzysem małżeńskim?
Jak być sexy, ale nie przesadzić?
Jak wyczytać charakter człowieka z jego ciała?
Bieganie Fitness i siłownia Inne dyscypliny Piłka nożna Pozostałe Rowery Sporty walki Sporty wodne
Dzięki tej japońskiej technice możesz stracić kilka kilogramów niemal natychmiast
Jak pozbyć się tłuszczu z poszczególnych części ciała?
Jak ćwiczyć w kuchni?
Depilacja Kosmetyki Makijaż Perfumy i zapachy Pielęgnacja Pozostałe Skóra Spa Włosy
Zbadaj o swoją szczoteczkę do zębów, dzięki temu unikniesz wielu chorób jamy ustnej
Wyeliminuj żylaki z tymi naturalnymi naparami
Jak zrobić chusteczki toaletowe?
Choroby, dolegliwości, leczenie Ciąża i poród Dieta, żywienie Higiena Medycyna naturalna Nałogi Pierwsza pomoc Pozostałe Profilaktyka Rehabilitacja Seksualność i antykoncepcja Zabiegi i operacje Zdrowe oczy Zdrowe zęby Zdrowie publiczne
7 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o pluskwach, by się ich uchronić
Zbadaj o swoją szczoteczkę do zębów, dzięki temu unikniesz wielu chorób jamy ustnej
Jedz miód, cynamon oraz imbir codziennie i zobacz, co się stanie!