Jak zadbać o zmęczone oczy?

Obecnie spędzamy wiele godzin przez ekranem komputera i telewizora. Już samo to wystarczy, by nasze oczy w ciągu dnia piekły, były zaczerwienione czy łzawiły, a to wcale nie koniec wysiłków, na jakie je narażamy. Na szczęście możemy im ulżyć, na przykład wykonując poniższe ćwiczenia.

 

Kiedy nasze oczy się męczą?

Twoje oczy nie zmęczą się podczas całodniowej wycieczki, gdy raz oglądasz góry na horyzoncie, za chwilę patrzysz pod nogi, potem na mapę. Natomiast przykro odczujesz kilkugodzinne wpatrywanie się w ekran czy dokumenty. Dzieje się tak dlatego, że nasze oczy nie są przystosowane do długiego, nieprzerwanego patrzenia na małe płaszczyzny, znajdujące się w niewielkiej odległości od twarzy. Specjaliści nazywają to więzieniem dla oczu i uważają za szkodliwe.

 

Ćwiczenia dla zmęczonych oczu

1. Oglądaj korale kulka po kulce

Na wysokości oczu, tuż przed nosem, trzymaj sznur korali (najlepsze będą perły). Oglądaj je powoli, kulka po kulce, najpierw jednym, potem drugim okiem. Ćwicz przez 5 minut.

2. Zasłoń rękami oczy, wyobraź sobie plażę

Zasłoń dłońmi oczy, tak abyś nie widział światła. Jeśli jesteś w domu, połóż się wygodnie, gdy ćwiczysz w pracy, siedząc przy biurku, postaraj się oprzeć tak, by twój kręgosłup był wyprostowany. Przez 5 minut nie odsłaniaj oczu, oddychaj głęboko. Wyobraź sobie coś bardzo przyjemnego, na przykład piaszczystą plażę.

3. Czy oko jest leniwe? Patrz przez zdjęcie
Ten test pozwoli ci ustalić, czy twoje oczy pracują tak samo intensywnie. Często bowiem brak ostrości widzenia wynika z tego, że jedno oko jest bardziej „leniwe”. Drugie wtedy szybciej się męczy. Trzymaj zdjęcie bokiem na czubku nosa i parz w dal. Czy widzisz w środku przerwę, wyglądającą jak brama? Jeśli tak, to znaczy, że prawe i lewe oko pracują tak samo dobrze. Jeśli nie widzisz „bramy”, skonsultuj się z okulistą.

4. Obserwuj świat „przez piórko”
Usiądź wygodnie i powoli obracaj głowę, raz w prawo, raz w lewo. Potem wyobraź sobie, że na czubku nosa masz piórko. Spokojnie rozglądaj się, patrząc na otoczenie przez to piórko. Dzięki temu rozciągasz mięśnie poruszające gałką oczną. Po 5 minutach zamknij oczy i odpręż się.

5. Popatrz na coś, raz z daleka, raz z bliska
Zasłoń ręką prawe oko. W lewej ręce trzymaj zdjęcie na wysokości piersi. Wybierz na zdjęciu jakiś punkt i skup na nim wzrok. Potem, patrząc na ten punkt, powoli przybliżaj zdjęcie do twarzy aż dotknie nosa. Zrób 2-3 minuty przerwy i powtórz ćwiczenie, tym razem zasłaniając lewe oko.

6. Wyciągnij się, daj odpocząć mięśniom
Zamknij oczy. Unieś do góry wyprostowane ręce, dłonie złącz i wyciągnij się w górę, ile tylko możesz. Jednocześnie rozluźnij mięśnie karku i ramion, twarzy i czoła. Taki odpoczynek jest dobry także dla oczu. Oddychaj głęboko i spokojnie. Ćwicz przez 3 minuty, zrób krótką przerwę. Powtórz to ćwiczenie jeszcze dwa razy.

7. Pomaluj świat, czyli ćwiczenia z „pędzlem”
Wyobraź sobie, że na końcu nosa masz pędzelek, który podąża za twoim wzrokiem. Spróbuj nim namalować kontury różnych przedmiotów znajdujących się w odległości 20-30 centymetrów. Możesz też wziąć jakiś przedmiot do ręki, na przykład kamyk, i „obrysować” go. Po pewnym czasie bez wysiłku będziesz mógł „pomalować” przedmioty znajdujące się bliżej i dalej niż 30 centymetrów.

 

Witaminy, które poprawią wzrok

Jeśli chcesz mieć dobry wzrok, pięć razy dziennie jadaj witaminy A, C i E. Znajdziesz je w warzywach i owocach, które mają czerwony, żółty i zielony kolor, na przykład w papryce, cytrynach, brzoskwiniach, winogronach. Bardzo zdrowe dla oczu są też jagody. Oprócz tego skrapiaj surówki oliwą z oliwek, dzięki niej witamina A jest szybko przyswajana. Dosypuj też do nich garść ziaren słonecznika albo kiełki.

 

Co jeszcze robić?

Popatrz w dal – jeśli przez wiele godzin pracujesz przy komputerze, przynajmniej co 30 minut wstań i wyjrzyj przez okno.

Spójrz na zieleń – mogą to być kwiaty doniczkowe w twoim pokoju, zielony mebel lub plakat, a najlepiej trawa i drzewa za oknem.

Spaceruj – korzystaj z każdej okazji, by wybrać się na spacer. Podczas marszu staraj się patrzeć raz blisko, raz tak daleko, jak tylko się da.

Zamykaj oczy – jeśli nie masz czasu na ćwiczenia, często (co 15 minut) zamykaj na chwilę oczy.

Odsuń się od ekranu – pamiętaj, że odległość oczu od komputera nie może być mniejsza niż 40 centymetrów.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.