Jak starać się o odszkodowanie za opóźnienia pociągu?

Opóźnienia na kolei dają Ci szansę odzyskania nawet połowy ceny biletu. I nie ma znaczenia, czy wynikiem całej sytuacji był przewoźnik czy tzw. przyczyny naturalne.

Sytuacja jednak dotyczy jedynie pociągów typu ekspress, ekspress intercity, eurocity czy euronight, jak również innych pociągów międzynarodowych kursujących do krajów Unii Europejskiej (poza połączeniami regionalnymi łączącymi dwa przygraniczne miasta). Przepisy również nie dotyczą Tanich Linii Kolejowych, Kolei Mazowieckich czy Śląskich.

pociag

Co Ci przysługuje?

Jeśli podróżujesz jednym z wyżej wymienionych pociągów, masz prawo do zwrotu:

–         25 procent ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut;

–         50 procent ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosiło od 120 minut i więcej. Dodatkowo, w przypadku pociągu, który spóźnił się więcej niż 60 minut, przewoźnik powinien zaoferować Ci:

1.      zwrot pełnego kosztu biletu na trasę, na którą nie wyruszył pociąg oraz kosztów za tą część trasy, która została już pokonana, w przypadku, jeśli dalsza podróż jest już bezcelowa,

2.      kontynuowanie lub zmianę trasy do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w najbliższym możliwym terminie,

3.      kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w późniejszym, dogodnym dla pasażera terminie.

Przewoźnik powinien wypłacić Ci pieniądze w ciągu miesiąca. Nie wolno potrącać mu z nich kosztów transakcji (np. opłat, kosztów telekomunikacyjnych).

Nie masz prawa do odszkodowania, jeżeli zostałaś poinformowana o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie jest krótsze niż 60 minut.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

Najpierw należy złożyć wniosek o wypłatę odszkodowania oraz bilet, na którym powinno być poświadczenie konduktora pociągu, ile trwało opóźnienie. Wniosek można złożyć osobiście w centrum Obsługi Klienta albo listownie na adres siedziby przewoźnika. On powinien złożyć odpowiedź na wniosek w terminie 30 dni (w uzasadnionych przypadkach okres ten może być wydłużony do trzech miesięcy). Brak odpowiedzi jest oznaką dla uwzględnienia reklamacji.

Jeśli Twoja reklamacja zostanie negatywnie rozpatrzona, masz prawo złożyć skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

W sytuacji, kiedy masz problemy z reklamacją, skorzystaj z bezpłatnej pomocy eksperta, dzwoniąc na infolinię konsumencką 800 007 707

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.