Jak poradzić sobie z bólem kolan?

Jak poradzić sobie z bólem kolan?

Jak poradzić sobie z bólem kolan?

Kolana to jedne z największych stawów, są  bardzo mocne, jednak mogą wytrzymać tylko określone obciążenia. z badań wynika, ze na bóle kolanowe cierpi dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn. coraz więcej pań cierpi na chorobę zwyrodnieniową.

Choroba zwyrodnieniowa stawów  pojawia się  u osób 25-30 – letnich, częściej niż przedtem. W miejscu, gdzie schodzą się  duże kości stawu kolanowego, znajduje się  łąkotka – klinowata, włóknisto – chrzęstna poduszeczka o konsystencji gumy. Amortyzuje ona wstrząsy, zapobiega obcieraniu kości udowej o piszczelową. Bardzo istotna rolę w stabilizacji kolana spełniają też mięsień: czworogłowy, który znajduje się z przodu uda oraz mięśnie kulszowo – goleniowe, które znajdują się z tyłu.

Chrząstka nie ma własnych naczyń  krwionośnych  ani nerwów, nie może się regenerować. W miarę narastania uszkodzeń  spowodowanych  zużyciem chrząstki , końce kości zostają odsłonięte i narażone na ucisk. Powstają torbiele  lub ostrogi, kość trze o kość. To jest właśnie przyczyna bólu, zapalenia  i niszczenia tkanek. Ból powoduje, że odruchowo oszczędzamy  chore miejsce. Prowadzi to do osłabienia  podtrzymujących staw mięśni , urazów, przemieszczenia  kości i dalszych zniszczeń.

Glukozamina to podstawowy składnik mazi stawowej i chrząstki, który zapewnia  dobre działanie stawów. Jest naturalna substancją, dzięki, której  maź ma odpowiednią konsystencję , a chrząstka prawidłową strukturę. Wraz z wiekiem, jak również przeciążenia (nadwaga) tracimy chrząstkę stawową.
U kobiet problem stanowi również mniejsza masa mięśniowa. Wykazano również, że  żeńskie hormony biorą udział  w metabolizmie chrząstki. Podczas owulacji, gdy poziom estrogenów jest najwyższy, kobiety częściej doznają  urazów kolan. Problem z kolanami ma niekiedy podłoże genetyczne.

Ważne jest aby unikać  urazów kolan. Utrzymując prawidłowa masę ciała  i dbając o odpowiednią aktywność  fizyczną. Nawet osoby, które cierpią już na chorobę zwyrodnieniową, mogą wiele zrobić by złagodzić ból i poprawić zakres ruchu.
Powinnaś nosić dobre buty, idealne by były  buty sportowe do biegania, które amortyzują  mocne uderzenia  stóp o ziemię. Ruszaj się . Ruch pobudza  przepływ płynu maziowego w jamie  stawu kolanowego. Najlepsze ćwiczenia  to : spacery, maszerowanie w wodzie, jazda na rowerze . Warto również zadbać o prawidłową masę ciała, gdyż nie obciążasz kolan. Możesz zacząć ćwiczyć jogę, ponieważ sprzyja ona relaksowi i uśmierza ból.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.