Wolnobieg to mechanizm zębatkowo-zapadkowy albo cierny, którego głównym zadaniem jest łączenie kół zębatych, przekładni łańcuchowej z kołem. Umożliwia on jazdę przy zatrzymanych pedałach, montowany jest na piastę rowerową. To niezbędny element rowerów, które wyposażone są w przerzutki wewnętrzne.
Zdarzają się sytuacje, kiedy konieczna jest wymiana wolnobiegu. Aby to zrobić, należy go odkręcić. W jaki sposób należy wówczas postępować? Podpowiadamy poniżej.
Odkręcanie wolnobiegu krok po kroku
Do odkręcenia wolnobiegu potrzebujemy jedynie odpowiedniego klucza, podobnie jak w przypadku kasety – albo dużego nasadowego, albo klucza do odkręcania kasety.
Jako że wolnobieg jest nakręcany na piastę, często trzeba się nieco nagimnastykować, aby go odkręcić, zwłaszcza gdy posiadany przez nas klucz nie jest najodpowiedniejszy. Powinniśmy odkręcać wolnobieg w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Jeżeli nasze wysiłki nie przyniosą rezultatów, można włożyć klucz do imadła i dopiero wtedy włożyć do niego wolnobieg – powinno to nieco ułatwić pracę.
Wkręcanie wolnobiego powinno odbywać się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, delikatnie, pamiętając o tym, że wolnobieg dokręci się sam w czasie kolejnej jazdy rowerem.
Jak odkręcić wolnobieg? – porady video
Poniżej film wyjaśniający szereg wątpliwości związanych z odkręcaniem kasety, wolnobiegu i generalnie z majsterkowaniem przy rowerze – zachęcamy do obejrzenia!
Poradnik ok. Przydał się.
Mam jednak pytanie – kto gra ten podkład (muzyczka w tle) ? Coś mi się to kojarzy ale nie mogę załapać … wie ktoś może?
Pozdrawiam
Wolnobieg też umożliwia wymianę zębatek. Wystarczy tą najmniejszą odkręcić i wszystkie tarcze schodzą oddzielnie. Rozebranie zapadek/bębna w wolnobiegu, to odkręcenie nakrętki z dwoma otworami i późniejsza zabawa w układanie całej masy kuleczek. Najlepiej poprzyklejać je smarem.