Jak nauczyć się pływać?

Wiadomo nie od dziś, jak zbawienną moc ma woda. Dobroczynnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu, jak i na samopoczucie. I tak jak dla dzieci nauka pływania jest rzeczą łatwą, tak dla dorosłych może to być nieco krępujące.

Jednak lepiej odłożyć na bok wstyd i krępację, i bez większych obaw ruszyć do wody. Nic bardziej kojąco nie wpływa na rozgrzane latem ciało, jak kąpiel z chłodnej wodzie. Wcześniej zapoznaj się z krótkimi wskazówkami, jak nauczyć się pływać.

Zasady nauki pływania

Nie wchodź zbyt gwałtownie do wody, lepiej zanurzaj się powoli, co chwilę chlapiąc nią ciało. Zanim wejdziesz głęboko, najpierw przykucnij i zanurz się do podbródka. Powtarzaj tą czynność przez godzinę, w odstępach co około pięć minut. Jeśli nie czujesz się bezpiecznie sam w wodzie, poproś o towarzystwo przyjaciela. We dwójkę zawsze raźniej.

Faza wstępna nauki pływania

Kolejnym krokiem jest próba trzymania głowy pod wodą. W myślach licz, ile sekund jesteś w stanie utrzymać się w takim położeniu. Na początku zacznij od pięciu sekund, potem spróbuj wytrzymać więcej, odpowiednio dziesięć, piętnaście, dwadzieścia itd. Powtarzaj ta czynność aż uda Ci się osiągnąć wynik około dwóch minut. W ten sposób ćwiczysz oddech.

Następnie musisz popracować nad unoszeniem się na wodzie. Najpierw poszukaj odpowiedniej głębokości – optymalnie jest, gdy nie przykrywa całej sylwetki, a sięga jedynie do podbródka. Wówczas zanurz się pod wodą, podciągnij kolana do klatki piersiowej i chwyć je rękoma. Wykonuj tą czynność podobnie, jak w przypadku nauki oddychania.

Kolejną czynnością jest wejście na głębszą część basenu, ale w bliskim sąsiedztwie liny. Wejdź do wody i trzymaj się liny, tak aby twoje ciało unosiło się na wodzie. Czynność wykonuj możliwie jak najczęściej, zaleca się jej praktykę przez około dwa tygodnie. Potem próbuj odsunąć się od brzegu na około dwa metry, jednak nadal przytrzymując się liny. Ruszaj ramionami na boki, przy jednoczesnym poruszaniu nogami. Ćwiczenie powinno być wykonywane zarówno na płytkim, jak i na głębokim basenie.

woda

Faza właściwa nauki pływania

Teraz przyszła pora na pływanie. Wybierz styl strzałki. Stań przy murku w basenie albo w niezbyt głębokiej wodzie. Jeśli ustawiłeś się przy murku, to stań do niego tyłem i oprzyj na ściance jedną stopę. Dłonie złóż jak do modlitwy, z kolei ręce wyprostowane w łokciach. Odbij się od murku (obydwiema stopami) i połóż się na wodzie. Głowa powinna znaleźć się pod wodą, pomiędzy ramionami. Za każdym razem staraj się wybić od murka mocniej, aby jak najdalej dopłynąć.

Jeśli ćwiczenie wykonujesz w wodzie (bez murka) wówczas stań na głębokości pasa. Układ rąk oraz głowy jest taki sam. Staraj się wybijać od dna w taki sposób, aby całą energię kierować na ruch poziomy a nie pionowy.

Pamiętaj, że im bardziej głowa będzie zanurzona w wodzie, tym łatwiej będzie ci się utrzymać na powierzchni.

Najłatwiej jest nauczyć się pływać w wodach morskich, gdzie stopień zasolenia jest dosyć wysoki. Wówczas działa siła wyporu, która ułatwia początkującym pływakom utrzymanie się na powierzchni wody.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.