Jak być skutecznym telemarketerem?

Praca na słuchawkach, czyli tzw. telemarketing, zyskuje coraz większą popularność w ostatnich latach. Jest ona popularna zwłaszcza wśród ludzi młodych i studentów.

To świetny sposób na zdobycie doświadczenia zawodowego. Rekrutację z reguły przechodzi się pomyślnie. Nie jest wymagane szczególne doświadczenie, ale raczej chęci do pracy i duża motywacja. Rodzi się jednak zasadnicze pytanie, związanie z tym zawodem – jak być skutecznym telemarketerem? Dzisiaj udzielimy kilka porad dotyczących efektywnej pracy na tym stanowisku.

Skuteczny telemarketer – czyli jaki?

Praca telemarketera, niezależnie od tego, czy obsługuje on połączenia przychodzące na Infolinię, czy dzwoni do potencjalnych klientów z ofertą sprzedażową, wymaga dobrego głosu, umiejętności prawidłowego formułowania zdań, a także komunikatywności i pomysłowości. Ważne jest zarówno tempo wypowiedzi, które trzeba dostosować do tempa odbiorcy, jak i jej ton. Należy pamiętać, że ludzie lubią rozmawiać z osobami podobnymi do siebie.

Początki bywają trudne, zwłaszcza jeżeli chodzi o zapanowanie nad właściwą modulacją – często ze zdenerwowania „piszczy się” do słuchawki. Warto zawsze pamiętać o tym, żeby wypowiadać poszczególne zdania głosem niższym niż normalnie, co może wpłynąć kojąco na klienta i nie będzie go irytowało. 

Trzeba też pamiętać, że ludzie, z którymi rozmawia telemarketer, są różni i różnie reagują na telefony od telemarketerów. Trzeba umieć już po kilku pierwszych zdaniach rozmowy rozpoznać typ człowieka i nadać odpowiedni ton, a także tempo rozmowie. Kolejna cecha niezbędna dla telemarketera to cierpliwość. Bez niej szybko poczujemy, że praca nas wykańcza, i zamiast satysfakcji będziemy czuć narastające rozdrażnienie – niezależnie od tego, czy trafimy na klienta naprawdę irytującego, czy niezwykle miłego.

Konieczne jest również zaangażowanie w wykonywaną pracę i dobre przygotowanie do rozmowy. Musimy dobrze znać produkt, który chcemy sprzedać, aby móc udzielić klientowi rzetelnej odpowiedzi na każde z jego najbardziej podchwytliwych pytań. Jedynie w ten sposób zyskamy w jego oczach wiarygodność, co może przełożyć się na skuteczność naszych działań sprzedażowych.

Oddzielajmy pracę od życia osobistego i nie traktujmy np. obelg sfrustrowanych klientów osobiście. To, że klient zdenerwował się na swój bank czy sieć telefonów komórkowych, nie jest naszą winą – bądźmy uprzejmi, podkreślajmy, że rozumiemy jego problem, starajmy się w miarę możliwości służyć radą i pomocą. Życzliwość to podstawa – nie zapominajmy o tym nigdy!

Ważne jest także dobre słuchanie klienta, zarówno kiedy dzwonimy do niego z ofertą sprzedażową, jak i kiedy on dzwoni do nas z jakimś problemem. Wsłuchajmy się w ton jego głosu, mówmy powoli, zrozumiale, pozwalajmy zadawać mu pytania – niech wie, że jest dla nas ważny.

Podsumowanie

Aby sprzedać klientowi konkretny produkt przez telefon, trzeba wzbudzić jego sympatię i zachęcić do nieodkładania słuchawki tuż po rozpoczęciu rozmowy. Należy rzetelnie przedstawić ofertę, dostosować tempo i ton wypowiedzi do potrzeb klienta, odpowiadać spokojnie i uprzejmie na wszystkie jego pytania i wzbudzać zaufanie. Na początku może się to wydawać trudne, jednak – jak mówią – to praktyka czyni mistrza. Nawet jeżeli początkowo będziesz mieć trudności, nie zrażaj się, a na pewno Ci się uda zostać telemarketerem idealnym!

Jak być skutecznym telemarketerem – video porady

Poniżej mamy dla was garść video porad, dzięki którym zwiększycie swoją wiedzę na temat, jak być skutecznym telemarketerem.

Sekrety telemarketerów – część 1

Sekrety telemarketerów – część 2

4.4/5 - (16 votes)

Tagi:

  • jak być dobrym telemarketerem

3 komentarze

  1. Nadira 24 marca 2013
  2. Ola 13 sierpnia 2014
  3. Łukasz Jasiński 31 grudnia 2015

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.