Jak wydać płytę?

Jak wydać płytę

Jak wydać płytę?

Wydawanie płyty jest przedsięwzięciem, które wymaga dobrego pomysłu, dużej cierpliwości, pewnych nakładów finansowych, a także znajomości szeregu zagadnień biznesowo-prawnych, koniecznych w sytuacji, jeżeli pragniemy, aby wszystko przebiegało legalnie – abyśmy mogli płytę wprowadzić do obiegu czy sprzedawać zgodnie z przepisami.

Co więc należy zrobić, aby wydać płytę? Jak postępować krok po kroku? Postaramy się wyjaśnić część Twoich wątpliwości.

Wybór materiału na płytę

Skoro zastanawiasz się nad wydaniem płyty, zapewne posiadasz już jakiś materiał, który chciałbyś na niej umieścić.

Pamiętaj, że na płycie ostatecznie zostaje z reguły 10-12 utworów trwających średnio 3-4 minuty, dlatego w zanadrzu najlepiej jest mieć ok 20 utworów, z których będzie można potem przeprowadzić selekcję. W innym wypadku, jeżeli utworów jest mniej, bezpieczniej będzie wydać demo z 5-6 utworami.

Decyzja o tym, jak zostanie nagrany album

Po wstępnym wyborze utworów, które znajdą się na płycie, warto podjąć decyzję o tym, jak zostanie nagrany album, dostosowaną przede wszystkim do Twoich możliwości finansowych. Na nagranie płyty w profesjonalnym studio, które za godzinę nagrywania liczy sobie od 50 do 100 zł, trzeba przeznaczyć nawet około 10 tysięcy złotych. I wejść do studia z konkretnymi pomysłami i rozwiązaniami, aby nie tracić tam cennego czasu na zastanawianie się, co i jak zagrać lub zaśpiewać.

Rejestracja utworów w ZAiKS

Kolejny dylemat wiąże się z tym, czy zgłaszać utwory do Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych (w skrócie ZAiKS), co zagwarantuje ochronę ich praw autorskich, czy tego nie robić. Możesz zaryzykować, jeżeli planujesz rozprowadzać płytę pod szyldem wytwórni fonograficznej, ale będzie się to wiązało z koniecznością zapłaty tantiemów autorskich. Jeżeli nie masz funduszy, ale planujesz sprzedawać płytę na koncertach, nie masz obowiązku rejestracji utworu w ZAiKS – będziesz mógł ją promować w alternatywnych stacjach radiowych, serwisach itp., dzięki czemu być może uda Ci się znaleźć promocję czy potencjalnego sponsora.

Poszukiwania wydawcy

Następnie należy podjąć decyzję, czy szukać wydawcy, w jaki sposób to robić i gdzie wysyłać swoje utwory. Najlepiej promować na początku 2-3 najlepsze piosenki, można je wysyłać do internetowych stacji radiowych, do stacji, które promują taką muzykę, w jakiej czujesz się najlepiej. Możesz też promować swoją płytę we własnym zakresie, wśród fanów, na koncertach, wśród znajomych znajomych itp.

One Response

  1. clinton 28 marca 2013

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.