Tabulatura to graficzny sposób zapisywania muzyki, która wykonywana jest na gitarze lub na basie. Od zwykłego zapisu nutowego różni się ona tym, że znacznie łatwiej jest ją zapisać, jak i odczytać. Jednakże ma ona również swoje minusy. Największym z nich jest brak możliwości zapisania długości trwania dźwięku.
Tabulatura jest zapisem znaków, ponieważ nie używa się w niej żadnych typowych dla muzyki gitarowej symboli.
Z każdej tabulatury możemy dowiedzieć się, na którym progu trzymać konkretną strunę, w jakiej kolejności uderzać w poszczególne struny oraz w jaki sposób w nie uderzać, aby uzyskać pożądany dźwięk. Tabulatura również pokazuje, w których miejscach utworu powinny być zrobione dłuższe pauzy, jednakże ich długości już z niej nie odczytamy.
Większość tabulatur również podaje, jak powinna być nastrojona gitara, aby prawidłowo zagrać konkretny utwór. Jeśli nie jest to podane, to oznacza, że należy ten utwór grać w standardzie.
Choć początkowo przyglądając się tabulaturom możemy wywnioskować, że są one mocno skomplikowane, to w rzeczywistości wcale tak nie jest. Czytanie tabulatur jest niezwykle proste, jeśli tylko zaznajomimy się z nimi. Każda tabulatura posiada sześć poziomych linii, które odzwierciedlają struny instrumentu. Na dole tabulatury umieszczone są struny basowe, a u góry tabulatury są umieszczone struny wiolinowe. Na każdej tabulaturze umieszczone są również opisy poszczególnych strun, co z kolei podpowiada nam, w jakiej tonacji powinna być nastrojona gitara.
Przykład tabulatury
e|———————–|
H|———————–|
G|———————–|
D|———————–|
A|———————–|
E|———————–|
Na tych poziomych liniach umieszczone są liczby, które oznaczają numery przykrytych progów. „0” oznacza, że zagrana powinna być wolna struna.
Przykład tabulatury z numerami progów
e|———————–|
H|———————–|
G|———————–|
D|———————–|
A|–2——————–|
E|-0———————|
Taki zapis oznacza, że najpierw uderzamy w wolną strunę E, a następnie w przykrytą na drugim progu strunę A.
e|–2———————|
H|–3———————|
G|–2———————|
D|–0———————|
A|————————|
E|————————|
Taki zapis oznacza, że uderzamy jednocześnie we wszystkie 4 struny, z których każdą trzymamy na odpowiednim progu ( e na 2 progu, H na 3 progu, G na 2 progu, D nie przytrzymujemy w ogóle, ale uderzamy w nią razem z innymi).
Oprócz samych liczb i oznaczeń poszczególnych strun, w tabulaturach możemy również znaleźć artykulacje. Co one oznaczają?
G|–3p2————–| oznacza: p – pull of, a więc strunę G przytrzymujemy na trzecim i na drugim progu, po czym uderzamy w tę strunę i kiedy jeszcze brzmi dźwięk, to zabieramy palec z trzeciego progu pozostawiając drugi palec niezmiennie na progu drugim.
A|–2h3————–| oznacza: h – hammer on, a więc przytrzymujemy strunę A na drugim progu, a podczas brzmienia dźwięku przytrzymujemy tę samą strunę na progu trzecim. Jeśli zrobimy to z odpowiednim naciskiem, wówczas uzyskamy drugi dźwięk.
E|–3\12——12/3—| oznacza: \ – slide down, / – slide up, czyli tak zwany ślizg, na trzecim progu przytrzymujemy strunę E, po czym w nią uderzamy, a podczas trwania dźwięku przesuwamy przyciśnięty wciąż palec w dół gryfu, aż dotrzemy do progu dwunastego i zatrzymujemy go tam. Następnie z progu dwunastego przesuwamy przyciśnięty palec, aż do progu trzeciego i przytrzymujemy.
G|–7^9————–| oznacza: ^ – bend (podciągnie), a więc strunę G przytrzymujemy na 7 progu i uderzamy w nią. Podczas brzmienia dźwięku przesuwamy ją (w górę lub w dół gryfu). W tym konkretnym przypadku przesuwamy strunę do progu 9, aby uzyskać nowy dźwięk.
D|–12~————–| oznacza: ~ – vibrato, a więc strunę D przytrzymujemy na 12 progu, po czym w nią uderzamy. Kiedy zabrzmi dźwięk, szybkimi ruchami przesuwamy strunę kilka razy na przemian w górę i w dół, aby uzyskać efekt wibracji.
A|–x—————-| oznacza: x – palm muted, muffled string (przytłumienie), a więc lewą rękę przykładamy do struny A, ale niezbyt mocno nie dociskając jej całkiem do progu, a następnie uderzamy w strunę. Dzięki czemu uzyskujemy efekt przytłumienia dźwięku.
Akordy
Akordy z reguły są zapisywane na tabulaturze w dwójnasób:
E|—-3—————————–|
B|—-3—————————–|
G|—-4—————————–|
D|—-5—————————–|
A|—-5—————————–|
E|—3——————————|
Lub
E|——–3————————–|
B|——-3—————————|
G|——4—————————-|
D|—–5—————————–|
A|—-5——————————|
E|–3——————————–|
Akordy należy grać w taki sposób, aby trzymać palce lewej ręki na odpowiednich progach i na odpowiednich strunach, a następnie uderzyć we wszystkie struny na raz. Przeciągamy po strunach kostką z góry na dół i choć każda z nich wydaje swój własny dźwięk, to wszystkie razem tworzą akord.
Kiedy już zaznajomisz się z tymi wszystkimi oznaczeniami, to bez większego problemu przeczytasz wszystkie tabulatury. Najważniejsze zapisy już znasz. Teraz spróbuj samodzielnie przeczytać i zagrać kilka tabulatur, a następnie spróbuj zapisać jakieś utwory w tej postaci. Z czasem dojdziesz do wprawy i tabulatury nie będą stanowiły dla Ciebie żadnego problemu.