Recently,Pandora Australia the reporter found that international Pandora Canadahigh-end apparel Ralph Lauren Outletbrand Polo Ralph Lauren shoes have to bring their products to enter the mainland market.Ralph Lauren Australia This time the landing of the market,Ralph Lauren Canada mainly in the domestic counter sales by vendors Hogan Italiaof high-end shoes LUXE BRANDS (Li Shi).Burberry Outlet LUXE BRANDS (Lai Shi) flagship store in Shanghai fashion landmark in Shanghai, Michael Kors Bags OutletHong Kong Plaza 375 on the third floor.Cheap Tiffany Sale According LUXE BRANDS (Li Shi)Tiffany Sale UK introduced for the first time in thehttp://www.courtterrace.com.au Chinese market this year, Polo Ralph Lauren shoes shelves have the British Academy, the high street fashion, polar explorer and fantasy princess shoes four series, http://www.rcorner.co.ukaimed at the most classic and most aristocratic turmoil Cheap Pandora Charmsin Europe Polo Ralph Lauren brings home the pursuit of quality of life in Shanghai.

Jak się liczy skalę?

obliczanie skali

Jak się liczy skalę?

Obliczanie skali jest czynnością bardzo przydatną, zwłaszcza w szkole, ale także w późniejszym życiu, dlatego warto ją opanować. Dzisiaj podpowiadamy, jak liczyć skalę, wyjaśniamy, jakie są rodzaje skali itp.

Zachęcamy do zapoznania się z treścią porady.

Jak masz skalę 1:1500 000, to odejmując 2 zera, otrzymujesz metry, odejmując następne 3 zera, masz kilometry.

1 cm odpowiada 1500 000 w rzeczywistości skracasz zera czyli 1cm odpowie 15 km w rzeczywistości
To znaczy, że 1 cm na planie odpowiada 1500 000 cm w rzeczywistości, czyli 15 km. Innymi słowy, odcinek na mapie o długości np. 3 cm będzie odpowiadał 45 km w rzeczywistości

Jak liczy się skalę?

Jak masz skalę 1:1500 000, to odejmując 2 zera, otrzymujesz metry, odejmując następne 3 zera, masz kilometry.

1 cm odpowiada 1500 000 w rzeczywistości skracasz zera czyli 1cm odpowie 15 km w rzeczywistości
To znaczy, że 1 cm na planie odpowiada 1500 000 cm w rzeczywistości, czyli 15 km. Innymi słowy, odcinek na mapie o długości np. 3 cm będzie odpowiadał 45 km w rzeczywistości

Rodzaje skali

Wyróżniamy 3 rodzaje skal:

  • liczbowa, np. 1:50 000
  • mianowana, np. 1 cm – 2 km
  • liniowa, np. 0.100.200.300 m

Skala na mapie jest odwzorowaniem rzeczywistej odległości.

Skala liczbowa

Wiadomo, że 1 m = 100 cm. Czyli do drugiej liczby podanej w skali wstawiamy przecinek na drugie miejsce od końca: 1:50 0,00. W przykładzie dwie ostatnie cyfry to „0”, jako, że zer po przecinku się nie zapisuje, więc upraszczamy nasz zapis z 1 cm = 500,00 m do 1 cm = 500 m. 1 cm na mapie to 500 m w terenie.

  • 1:400 000 = 1 cm – 4 000 m
  • 1:600 = 1 cm – 6 m

1 km = 100 000 cm lub 1000 m. Zamieniając centymetry na kilometry musimy przesunąć przecinek o pięć miejsc do przodu. 1 cm = ,50 000 zera po przecinku odcinamy, a że podstawy matematyki mówią nam, że przed przecinkiem musi stać jakaś liczba to dopisujemy tam zero. 1 cm na mapie to 0,5 km w terenie.

  • 1:400 000 = 1cm – 4km
  • 1:600 = 1cm – 0,006km

Skala mianowana

Ma prawie taką sama podziałkę jak na skali liczbowej, jedyna różnica polega na tym, że skala może być podana w różnych wartościach np.

  • 1 cm – 3 mile morskie, czyli jeden centymetr na mapie to 3 mile morskie w terenie.
  • 1 mm – 0,2 m, czyli 1 milimetr na mapie to 0,2 metry w terenie.

Skala liniowa

Mierzymy linijką odległość od „0” do „100” i wtedy będziemy wiedzieć, że np. 2 cm na mapie – 100 m w terenie. Sprawdzamy linijką na mapie odległość dzielącą interesujące nas obiekty. Załóżmy, że jest to 6 cm. Korzystając ze skali obliczamy: 2 cm to 100 m, a więc 8 cm to 300 m.

W ten sposób wyznaczymy prostą drogę, aby obliczyć bardziej dokładną drogę posługujemy się cyrklem. Przykładając cyrkiel do linijki ustanawiamy rozstęp jego ramion na jeden centymetr. Potem ruchami półkolistymi „maszerujemy” cyrklem po mapie licząc ilość zrobionych półkoli. 1 cm to jedno półkole, a więc np. 20 półkoli zrobionych cyrklem to 20 cm. 2 cm to 100 m, więc 20 cm to 1 000 m.

Jak się liczy skalę? 3.95/5 (78.92%) 332 votes

Podobne porady:

Tags: , , ,

Comments (14)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. marcin pisze:

    fajnie pomaga

  2. sandra :D pisze:

    Ja się dułgouczyłam i w szkole dostałam 4+ to nawet Ok dzięki ;*

  3. spierrrrrr pisze:

    trochę nie rozumiem

  4. spierrrrrr pisze:

    i proszę były zadania bo będzie lepiej

  5. taksaesfanfdrafa pisze:

    ta a nwm 41 cali ile to w skali frajerze

  6. myszka12345 pisze:

    no ale jak mam 2:1 to co mam zrobiccc????

    • wika pisze:

      jest taka skala? na serio !!!! chyba że obliczasz długość z centymetrów na metry to morze być taki wynik ale nie sama skala xD

  7. pul pisze:

    fajna stronka

  8. MrsLija pisze:

    noo mi jakos może trochę pomogło ale i tak do końca nie zrozumiałam xD

  9. wika pisze:

    pomaga i to bardzo jeśli chcecie zadania sami je wymyślcie ja dostałam piątkę jestem w pierwszej gimnazjum i to się cały czas powtarza na geografi xD

Dodaj komentarz

Operating triplegforcemargin has beenRalph Lauren Australia Ralph Lauren Ralph Lauren Corp.rathehouse Group weakness,Cheap Ralph Lauren the company said operating ninacasianoprofit margin fell mainly by the impact of long-term investment strategy.Polo Ralph Lauren Sale Second quarter Ralph Lauren Ralph Lauren Corp.ovcwa Group launched the Polo for women, and opened its first store in New York's Fifth Avenue during the same time in Greater China has opened its first flagship store for men and women overall. Second quarter operating costs Ralph Lauren Ralph Lauren Corp. Group rose 7.2 percent,inhalents higher than the income growth from the same period lastRalph Lauren Outlet year of $ 789 million to $ 846 million US dollars. Second quarter Ralph Lauren Ralph Lauren Corp. Group's total revenues increased 4.1 percent, from last year's $ 1.915 billion to $ 1.994 billion US dollars over the same period. By channel,Ralph Lauren Australia Outlet Direct channel in the second quarter same-store sales growth of 1%, with international markets and electricity supplier channels have double-digit growth in the second quarter of the channels recorded a total revenue of $ 1.006 billion, compared with $ 944 million a year earlier, an increase of 6.5%. wholesale channel revenue increased 1.7%, from the prior year $ 928 million a year earlier to $ 934 million.