Jak nie dać się nabrać na chwyty sprzedawców?

Codziennie widzimy nowe reklamy i słyszymy o nowych promocjach. Sklepy stosują wobec nas wiele chwytów, aby tylko przyciągnąć uwagę i zachęcić do zakupu. Oferty te pełne są jednak „okazji”, które najlepiej omijać szerokim łukiem?

W naszej sytuacji ekonomicznej staramy się oszczędzać, na czym tylko się da. Oszczędności szukamy zwłaszcza robiąc codzienne zakupy. Często wyszukujemy promocje i najkorzystniejsze cenowo oferty.  Warto jednak zastanowić się na czym tak naprawdę polegają programy promocyjne? Czy rzeczywiście są dla nas opłacalne? O tym piszemy poniżej.

Oferty lojalnościowe dla klientów

Hipermarkety i sklepy sieciowe proponują swoim klientom karty lojalnościowe. Robiąc zakupy na daną kwotę, otrzymujemy dodatkowo punkty. Jak tylko uzbiera się określoną ilość punktów, wtedy można dostać zniżkę na kolejne zakupy.

Payback polega na tym, że jednocześnie w kilku sklepach możemy uzyskać punkty za zakupy. Aby wziąć udział w programie, trzeba wypełnić stosowny dokument, podając dane osobowe. Wtedy sklep da nam do dyspozycji kartę z punktami. Za każde wydane 2 zł dostajemy w prezencie 1 punkt. Punkty wymieniamy na kupony rabatowe.

Jednak zanim przystąpimy do jakiegokolwiek programu lojalnościowego, dokładnie przeczytajmy jego regulamin.

Pamiętaj:

  • Większość akcji punktowych ma określoną datę ważności, a karty muszą być systematycznie doładowywane, bo tracą ważność.
  • Zapoznaj się z katalogiem nagród. Niekiedy prezenty oferowane do nabycia są dla wielu klientów nieatrakcyjne lub nieprzydatne, dlatego wtedy nie ma sensu przystępowanie do akcji.
  • Jeśli zwracasz się do sklepu o wydanie określonego towaru w zamian za punkty, upewnij się, jakie są warunki gwarancji.

Kiedy można zwrócić towar?

Jeśli dokonaliśmy zakupu towaru w sklepie stacjonarnym, wtedy mamy prawo do zwrotu na zasadach określonych przez sprzedawcę, który uczciwie powinien o nich poinformować. Jeśli nie ma żadnych ściśle określonych reguł, wtedy warunki zwrotu przedmiotu można negocjować. Warto zadbać o to, aby warunki umowy były spisane na piśmie.

Jeśli dokonaliśmy zakupu towaru w sklepie internetowym, wtedy na zwrot mamy 10 dni od daty otrzymania przedmiotu. Nawet nie musimy podawać przyczyny rezygnacji. Jedyne, co trzeba zrobić, to wysłać oświadczenie do sprzedającego i zażądać zwrotu pieniędzy, dołączając zakupiony towar.

Należy pamiętać, że za wysyłkę płacimy my i sprzedawca nie ma obowiązku zwracać tej kwoty. Powinien za to już podczas kupna poinformować kupującego, że mamy możliwość oddania zakupionej rzeczy.

Takie same zasady panują w przypadku kupna towarów z katalogów, w systemie telezakupów albo na prezentacji.

A kiedy nie można odstąpić od umowy?

Niestety nie ze wszystkich zakupów dokonanych w sklepach stacjonarnych i internetowych można zrezygnować.

Dotyczy to sytuacji, gdy:

  • towar został wykonany na osobiste życzenie kupującego,
  • zostały nabyte kupony gier hazardowych i zakładów bukmacherskich,
  • kupiony towar ma krótki termin ważności i szybko się psuje.

Porównywanie cen

Świetną strategią pomocną w robieniu rozsądnych zakupów jest korzystanie z porównywarek cen. To specjalne strony internetowe, na której znajdziemy informacje o koszcie zakupu tego samego przedmiotu u różnych sprzedających. Niektóre z nich to porównywarki społecznościowe, co oznacza że klienci samodzielnie dokonują opinii na dany przedmiot, informując gdzie według nich jest najtaniej.

Ceny możesz porównać na stronach: www.alleceny.pl, www.ceneo.pl, czy www.nokaut.pl

Chwyty marketingowe

Wiele sklepów tak umieszcza swoje produkty podstawowego użytku, że klient, chcąc je kupić musi przejść przez cały sklep. To szansa, że może skusi się na kupno czegoś jeszcze.

Zanim zdecydujesz się na zakup danej rzeczy, sprawdź, ile ona faktycznie kosztuje. Czasami można spotkać się z sytuację, że sklepy zaniżają cenę produktu na półce, a w kasie okazuje się, że przedmiot jest znacznie droższy. Klienta zawsze obowiązuje cena podana na półce, a nie ta, która jest przy kasie.

Sklepy stosują rozmaite chwyty, aby tylko skusić klienta do zakupu. Dlatego też w przymierzalniach montują lustra wyszczuplające, aby kupujący, mierząc daną rzecz, był zadowolony ze swojego wyglądu, co przełoży się na kupno przymierzanego przez niego ubrania. Częste są też darmowe degustacje, mające zachęcić do kupienia danego produktu. Naprawdę ciężko jest bowiem odmówić zakupy, gdy już weźmiesz coś za darmo.

Pamiętaj, że każde nieuczciwe zachowanie można zgłaszać do inspekcji handlowej!

Oceń

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.