Powszechnie panuje opinia, że zakupy w sieci są niebezpieczne i lepiej z nich nie korzystać. Podaje się różną argumentację, między innymi: nieznajomość sprzedawcy, niemożność obejrzenia kupowanego produktu, kłopoty z dostarczeniem przesyłek.
Dlatego, zanim klikniesz na „kup teraz”, poznaj dokładnie swoje prawa.
Jakie masz prawa, kupując w Internecie?
O dziwo kupując w sieci mamy o wiele więcej przywilejów, niż robiąc zakupy w tradycyjnym stacjonarnym sklepie. Możemy oddać rzecz w ciągu 10 dni od dnia zakupu, nawet jeśli jedynym powodem reklamacji jest to, że kupiony towar nam się nie podoba. W tym celu należy napisać stosowne oświadczenie na piśmie do sprzedawcy i przesłać je w ciągu 10 dni. Z kolei on ma dwa tygodnie na to, aby wypłacić nam wpłacone pieniądze. Na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane jest 30 dni.
Jednak nie wszystko, co kupimy możemy zwrócić. Ten przywilej nie dotyczy gier CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek, biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert.
Zwrotu towaru możemy dokonać jedynie u przedsiębiorcy. Nie mamy takiego prawa kupując u osoby prywatnej, chyba że dobrowolnie wyrazi na to zgodę, choć nie musi. Wtedy także nie możemy liczyć na pomoc organizacji konsumenckich czy rzeczników konsumentów. Są mediatorami jedynie między przedsiębiorcą a konsumentem. Z powodzeniem możemy kupować obuwie lub odzież – tego rodzaju towary podlegają zwrotom, gdy coś nam nie pasuje.
Na takiej platformie jak Allegro, dostępne są dwie formy zakupu – licytacja i kup teraz. Pamiętaj, że tylko przedmioty kupione w formie „kup teraz” podlegają zwrotom. Nie dotyczy to towarów kupionych na licytacji.
Kupując w sieci także przysługuje nam prawo gwarancji oraz prawa do reklamacji, która jest zagwarantowana prawnie. Na reklamację są dwa lata od momentu zakupu, jednakże nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od momentu stwierdzenia wady. Do tego – podobnie, jak w zwykłym sklepie – potrzebny jest dowód zakupu. Może to być faktura, paragon, wyciąg bankowy czy nawet potwierdzenie płatności kartą.