W codziennym życiu nie brakuje spraw, z którymi zwykły śmiertelnik nie jest w stanie sobie poradzić. Niezwykle trudno jest ogarnąć ogrom przepisów prawnych, które regulują każdą dziedzinę naszego życia. Wtedy na ratunek przychodzi nam profesjonalny prawnik, który służy rzeczową i fachową wiedzą.
Jednak nie każdego stać na zatrudnienia adwokata, którego honorarium często osiąga zatrważające rozmiary. Na szczęście są instytucje, które udzielają darmowej pomocy prawnej.
Kłopot z szefem
Jeśli nie możesz dogadać się ze swoim pracodawcą w sprawach związanych z urlopem, wynagrodzeniem, czasem pracy, czy też z kwestiach związanych z macierzyństwem, wówczas możesz liczyć na pomoc pracowników Państwowej Inspekcji Pracy. Po poradę można udać się osobiście, albo zrobić to telefonicznie lub mailowo.
Darmowych porad prawnych udzielają okręgowe inspektoraty pracy i oddziały terenowe. Wykaz wszystkich placówek można znaleźć na stronie internetowej www.pip.gov.pl albo dzwoniąc pod numer telefonu (0-22) 211-80-50.
W szpitalu
Jeśli podczas pobytu szpitalnego uważasz, że zostałaś źle potraktowana, możesz zgłosić się do Rzecznika Praw Pacjenta. Po poradę możesz udać się również wtedy, gdy szpital nie przyjął pacjenta na odział, nie wydał dokumentów albo błędnie przeprowadził zabieg i domagasz się z tego powodu odszkodowania. Wszystkiego na temat publicznej służby zdrowia można dowiedzieć się w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta. To właśnie tam można złożyć skargę w przypadku gdyby okazało się, że Twoje prawa zostały naruszone.
Dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii 800-190-590 porozmawiasz z prawnikami Biura. Możesz to zrobić również mailowo, wysyłając wiadomość na [email protected] albo użyjesz do tego gotowego formularza ze strony internetowej www.bpp.gov.pl
W sytuacji, gdy przedmiotem sporu jest kwestia finansowania opieki medycznej przez NFZ albo sporu z Funduszem, wtedy mamy prawo skierować swoją sprawę do wojewódzkiego rzecznika praw pacjenta, który przyjmuje w Twoim oddziale NFZ. Kontakt znajdziesz na stornie www.nfz.gov.pl albo pod numerem telefonu (0-22) 572-60-00
Kłopoty ze sprzedawcą
Kwestie związane z zakupami rozwiązują miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów. Do rzecznika możemy udać się, gdy sprzedawca bezprawnie odrzucił reklamację, otrzymałaś zawyżony rachunek za media albo kupione z rynku pierwotnym mieszkanie ma poważne wady. Rzecznik ma prawo występować do Sądu i tam reprezentować poszkodowanych.
Namiary do rzecznika dostaniesz, gdy udasz się do swojego urzędu miasta albo gminy. Równie dobrze można go znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl.
Kwestie związane ze sprzedażą towarów i usług można uregulować zasięgając porady pod bezpłatnym numerem Infolinii 807-007-707 To właśnie pod tym numerem zgłoszą się eksperci z Federacji Konsumentów. W sytuacji, gdy po telefonicznym kontakcie okaże się, że sprawa wymaga osobistego stawiennictwa, wówczas obowiązkiem eksperta jest wskazanie instytucji, która pomaga konsumentom w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania poszkodowanego.
Problemy rodzinne
Rozwody, separacje, alimenty i podział majątku, jak również sprawy związane z zasiłkiem rodzinnym pomogą rozwiązać pracownicy Fundacji Centrum Praw Kobiet. To właśnie tam będzie można znaleźć pomoc w sytuacji, kiedy jesteśmy ofiarami przemocy domowej albo mobbingu w pracy.
W Warszawie, przy ulicy Wilczej 60/19 w siedzibie Fundacji dyżuruje prawnik, do którego wcześniej należy się umówić telefonicznie na spotkanie, pod numerem telefonu (0-22) 622-25-17. Można również wysłać list, w którym dokładnie omówi się cały problem. Można to zrobić mailowo: [email protected] albo listownie: Centrum Praw Kobiet, ul. Wilcza 60/19, 00-679 Warszawa
Pomoc można otrzymać również w Fundacji Mam Prawo. To tam zgłaszają się kobiety, którym zagraża przemoc domowa albo padły jej ofiarami. Z prawnikami można skontaktować się telefonicznie (0-22) 842-02-42 lub 606-763-803 albo mailowo [email protected]
Szczegóły można znaleźć na stronie internetowej www.mamprawo.org
Porad prawnych na temat spraw rodzinnych udzielają również pracownicy miejskich i gminnych ośrodków pomocy społecznej.
Ubezpieczenia
Jeśli masz problem z odzyskaniem odszkodowania, wtedy możesz skierować swe kroki do Rzecznika Ubezpieczonych. Jeśli przedmiotem sporu są ubezpieczenia komunikacyjne, na życie, NNW, domów, mieszkań, kredytów, polis turystycznych – wtedy można dzwonić pod numer (0-22) 333-73-28
W sprawach Otwartych Funduszy Emerytalnych, Pracowniczych Programów Emerytalnych i indywidualnych kont emerytalnych, można dzwonić pod numer telefonu (0-22) 333-73-26 albo (0-22) 333-73-27 Swój problem można opisać i wysłać także mailowo: [email protected] albo pocztą Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa
Zawyżony rachunek za telefon
W związku z zawyżonymi rachunkami za telefon, Internet czy telewizje kablową, po pomoc można zgłosić się do Centrum Informacji Konsumenckiej, które funkcjonuje przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Centrum pomoże rozwiązać problem związany z niedostarczeniem na czas przesyłki pocztowej albo jej zagubieniu.
W każdej sprawie
BIURO PORAD OBYWATELSKICH – funkcjonuje w kilkudziesięciu miastach Polski. Można tam zasięgnąć opinii na temat spraw cywilnych, rodzinnych i administracyjnych. Adresy poszczególnych biur można znaleźć na stronie internetowej Związku Biur Porad Obywatelskich: www.zbpo.org.pl albo dzwoniąc pod numer telefonu (0-22) 828-12-95
FUNDACJA ACADEMIA IURIS – do niej mogą zgłaszać się samotne matki albo osoby mające kłopoty rodzinne. Pracownicy Fundacji mają dyżury w dziewięciu miastach Polski. Kontakt: www.academiaiuris.pl oraz (-022) 498-72-30.
UNIWERSYTECKIE PORADNIE PRAWNE – działają przy wydziałach prawa w największych uczelniach. Porad udzielają adepci prawa, pod czujnym nadzorem pracowników naukowych. Adresy Poradni można znaleźć na stronie Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawa: www.fupp.org.pl
Ja mam taki problem:( chciałbym się dowiedzieć jak mógł bym odzyskać pieniądze? 10dni temu sprzedałem 2 byki na fakturze jest napisane że przelew powinien być za 7dni.Pieniędzy dalej nie ma a dodatkowo po fakcie dowiedziałem się że ta właścicielka ma wyrok bo innym sprzedającym nie płaciła i chciałbym dowiedzieć się jak mógł bym odzyskać pieniądze?
Ja korzystałam z usług telepapuga.pl
Byłam bardzo zadowolona i usatysfakcjonowana rozmową. Nie dużo zapłaciłam, z pewnością mniej niż w kancelarii adwokackiej.
Także korzystałam z ich usług, bardzo wygodne rozwiązanie i spokojniejsza głowa.
Witam ! Pracuję na umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin. Moja stawka godzinowa wynosi 12,50 zł brutto co nie daje najniższej krajowej. Mój pracodawca dokłada do najniższej krajowej podając brakującą kwotę jak czytam z tzw. paska jako premia.Moje pytanie jest następujące : czy przychodząc do pracy w sobotę , która jest w moim przypadku nadgodzinami pracodawca ma prawo liczyć tzw. 100-ki od kwoty 12,50 /h czy też od 14,70 – ustalonej przez państwo najniższej stawki godzinowej ?