Jak być dobrym kierownikiem?

Jesteś początkującym szefem i zastanawiasz się, jak umiejętnie kierować firmą i pracownikami. A może chciałbyś, aby podwładni bardziej Cie szanowali i lepiej wykonywali powierzone im zadania?

Przeczytaj poniższy teks i dowiedz się, jak możesz być lepszy w tym, co robisz.

Wskazówki, jak być dobrym szefem/kierownikiem?

Niestety, nie ma konkretnej zasady która sprawiłaby, że będziesz idealnym kierownikiem. Cechy jakimi powinien odznaczać się dobry szef są zależne od specjalizacji danej firmy. W branży IT stawia się na kompetencje, natomiast przykładowo w handlu najważniejsze są zdolności organizacyjne oraz umiejętność pracy z ludźmi. Możemy jednak wyodrębnić grupę cech, którymi powinien odznaczać się każdy kierownik.

  • Szacunek wobec podwładnych –  jest to nieodzowna cześć potrzebna do budowania dobrego zespołu. Warto zauważyć, że pracownicy firmy są osobami o różnych charakterach, zadaniem szefa jest akceptowanie wszystkich i traktowanie ich z takim samym szacunkiem.
  • Dobra organizacja pracy – jest bardzo ważną umiejętnością. Bez niej niemożliwa staje się koordynacja pracy zespołu.
  • Profesjonalizm – każdy szef musi znać się na tym co robi, bez takiej wiedzy nie będzie w stanie kierować firmą. Doświadczenie i wiedza są podstawą w pełnieniu roli dobrego przywódcy. Szef musi być ekspertem w swoim fachu.
  • Komunikatywny i bezpośredni - dobry kierownik nie może “owijać w bawełnę”, musi jasno i bez ogródek wyrażać swoją opinię dotyczącą wykonywanej pracy.
  • Zdolności przywódcze – musi posiadać absolutnie każdy szef. To do niego należy skupienie ludzi i rządzenie w taki sposób, aby każdy wiedział co ma robić.
  • Umiejętność pracy z ludźmi – każdy szef powinien być chociaż w niewielkim stopniu empatyczny. To do jego zadań należy dostrzeganie talentów, sumienności, a także problemów swych pracowników. Dobry kierownik powinien nie tylko wydawać polecenia, ale również słuchać swych podwładnych. Aby zbudować dobry zespół potrzebne jest zaangażowanie oraz sprawiedliwość wobec pracowników i uczynność.

Nie nadużywaj swojej władzy! Nie możesz wykorzystywać jej przeciwko pracownikom np. do zastraszania, czy narzucania im własnego zdania. Bądź stanowczy tylko wówczas, kiedy wymaga tego sytuacja, a pracownicy na pewno zrozumieją Twoja postawę. Będą uważać Cię za sprawiedliwego i racjonalnego. Ponadto dobry szef potrafi dzielić się władzą, przekazując swym pracownikom część kompetencji. Dzięki temu podwładni zauważą i docenia Twoje zaufanie.

Jeśli jego życiem kierują uczciwe pobudki, wówczas i w pracy utrzyma szacunek i  poważanie. Dobry szef widzi innych, potrafi żartować i cieszyć się razem z nimi. Wie również kiedy mają kłopoty oraz kiedy potrzebują rady.

Jak być dobrym kierownikiem? 5.00/5 (100.00%) 3 votes

Podobne porady:

Tags: , , ,

Comments (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. ja mam szefa po szkole podstawowej (idiota) pisze:

    idiota nie kompetentny pracuje na szkode firmy tylko ze firma narazie tego nie widzi

Dodaj komentarz