W swoim życiu spotykamy się notorycznie z koniecznością prezentowania naszej wiedzy innym osobom – zaczynając od naszych pierwszych szkolnych wystąpień, poprzez referaty na studiach, prezentację własnych projektów w pracy i i wiele innych podobnych sytuacji. Niejednokrotnie towarzyszy temu konieczność ilustrowania głoszonych tez w celu rozjaśnienia słuchaczowi tematu.
Dzisiaj, w dobie wysokiego zaawansowania technologicznego plansze i szkicowanie na tablicy schematów przechodzi do przeszłości. Od mówcy oczekuje się przedstawienia multimedialnego treści opatrzonego niezbędnymi rysunkami.
Jak mamy zatem zabrać się do tworzenia wizualnej części naszego przemówienia?
- zacznijmy od opracowania treści i wyselekcjonowania danych które chcemy przedstawić na prezentacji
- następnie wybierzmy program w którym ułożymy dane według opracowanego przez nas scenariusza.
Dzisiaj zajmiemy się tworzeniem prezentacji w najpopularniejszym i najłatwiej dostępnym oprogramowaniu – PowerPoincie
PowerPoint należący do pakietu biurowego Microsoft Office jest jednym z najpopularniejszych programów do tworzenia prezentacji multimedialnych, wykorzystywanym przez nauczycieli, studentów, biznesmenów, prezenterów i innych chcących zilustrować swoje przesłanie mówców. Większości przemówień wygłaszanych na całym świecie towarzyszą obrazy wyświetlane dzięki temu oprogramowaniu.
Pozwala ono na zestawianie wybranych przez użytkownika zdjęć, schematów, tekstu i animowanie poszczególnych elementów w wybrany jeden spośród proponowanych sposobów. Prezentacja dzieli się na slajdy – kolejne, pojawiające po sobie obrazy których zmiana również może być opatrzona „efektem specjalnym”. Dokument można wyświetlać na monitorze komputera lub za pomocą rzutnika, zapisywać w formacie pdf czy drukować.
Ponad to program pozwala na korzystanie z gotowych lub tworzenie samodzielnie nowych szablonów slajdów. Może być to slajd tytułowy, z tabelą czy wykresem albo samymi obrazkami, tekstem. Dzięki korzystaniu z szablonów prezentacja staje się przejrzysta i spójna, wszystkie jej elementy pasują do siebie co jest bardziej pożądanym i znamionującym profesjonalizm rozwiązaniem niż projektowanie niezwykłej różnorodności wyświetlanych obrazów.
Jak tworzymy prezentację? – krok po kroku
- Uruchamiamy program (start → programy → Microsoft Office -> PowerPoint). W tym momencie pojawi nam się okno dialogowe, w którym należy wpisać tytuł i podtytuł prezentacji.
- Tło prezentacji ustalimy wybierając Format ->Projekt Slajdu lub Projektowanie (w zależności od używanej wersji). Po stronie prawej wyświetlają się szablony, z których wybieramy najbardziej nam odpowiadający.
- Aby zmienić kolor tła wchodzimy w „Schematy kolorów” gdzie możemy wybrać taki jaki nam się podobała.
- Po ustaleniu szablonu możemy edytować rozmiar, rodzaj i kolor czcionki slajdu tytułowego pamiętając przy tym o czytelności i estetyce, zestawieniu czcionki z tłem.
- Gdy utworzymy slajd tytułowy przechodzimy do następnych. Na pasku po lewej stronie ekranu mamy miniaturki wszystkich slajdów. Klikamy tam prawym przyciskiem myszki i wybieramy polecenie – „Dodaj nowy slajd”. Będzie on wyglądał podobnie do poprzedniego, posiadał takie tło i czcionki. Zapełniamy go treścią w postaci tekstu, obrazów, schematów.
- Na końcowym slajdzie dobrze zaznaczyć, że nasze przemówienie dobiega końca. Można wstawić tam wyraz „Koniec” lub bardziej grzeczny zwrot „Dziękuję za uwagę”
- Prezentacja w tej postaci jest już gotowa do wystąpienia. Slajdy będą zmieniać się kolejno po kliknięciu myszką lub naciśnięciu strzałki na klawiaturze.
- Aby wprowadzić trochę dynamiki i dodać dokumentowi efektów ruchomych ustalamy przejście slajdu. Wybieramy Pokaz slajdów → Przejście slajdu i dobieramy wedle uznania rodzaj, szybkość, ewentualnie dźwięk przejścia.
- Możliwe jest zaznaczenie opcji – „Zastosuj do wszystkich slajdów” gdy chcemy aby każde przejście tak wyglądało.
- Animacja poszczególnych elementów na konkretnym slajdzie ustalana jest za pomocą narzędzia Pokaz slajdów → Animacja niestandardowa. Zaznaczamy wtedy wybrany obrazek, tekst i w panelu po prawej stronie naciskamy przycisk „Dodaj efekt”. Tam określamy czy jest on na wejście / wyjście i wybieramy podobającą się nam opcję. Ustawimy czas po jakim efekt zacznie być aktywny, czas trwania, szybkość znikania (chronometraż) oraz to czy pojawi się automatycznie czy mamy go wywołać.
- Ważnym jest aby sprawdzić przed prezentacją (odtworzyć prezentację) czy wykonując poszczególne ustawienia osiągnęliśmy zamierzony efekt. Unikniemy wtedy niespodzianek związanych z wyświetlaniem się elementów w złej kolejności lub niepotrzebnego ich zanikania.
- Opcja Wstaw → Filmy i dźwięki pozwala nam na dodanie piosenki odtwarzanej w tle prezentacji.
Prezentacja zrobiona według powyższych wskazówek jest gotowa do przedstawienia na spotkaniu w większym gronie. Opracowanie jej nie jest trudnym zadaniem, wymaga jedynie poznania kilku opcji i posiadania odpowiednich materiałów którymi zapełnimy slajdy.