Jak efektywnie pracować?

Efektywność w pracy (lub też jej brak) jest jednym z najczęstszych problemów spotykanych u pracowników. Czasami ciężko jest im skoncentrować się na obowiązkach, gdy dookoła czeka wiele ciekawszych zajęć. Nasze nawyki i przyzwyczajenia mogą skutecznie storpedować cały system pracy.

Na szczęście efektywność jest cechą, której można się nauczyć. Wystarczy tylko przestrzegać kilku ważnych zasad. Poniżej przygotowaliśmy dla Was garść dobrych rad, które pomogą Wam lepiej zorganizować swój styl pracy i zrobić wrażenie na pracodawcy.

Jak zwiększyć efektywność swojej pracy?

Zawsze rób wszystko „od razu”:  

Nigdy nie zostawiaj jakiejś sprawy na niesprecyzowane „później”, zwłaszcza jeśli jej załatwienie zajmie tylko kilka minut. Będzie Ci bardzo ciężko do niej powrócić. Odłożone obowiązki mają tendencję do wiszenia nad naszymi głowami, wywołując stres i dezorganizując nasz system pracy. Załatwiaj sprawy od razu, a w razie konieczności odkładaj je na konkretny termin, którego ściśle się trzymaj. Znacznie poprawi to Twoją efektowność i skróci czas pracy.

Opracuj system przypominania o tym, co masz do zrobienia: 

Kalendarz i organizer powinny towarzyszyć Ci każdego dnia. Dzięki nim nie będziesz musiał pamiętać o każdym drobnym spotkaniu lub terminie, którego musisz się trzymać. Zluzuje to pewne części Twojego mózgu i pozwoli się skoncentrować na poważniejszych sprawach.

Zorganizuj swoje miejsce pracy: 

Często zdarza Ci się szukać przez kilkanaście minut jakiegoś ważnego dokumentu? Jest to trudne zwłaszcza w sytuacji, gdy leży on obok setki podobnych. Takie poszukiwania to niepotrzebna strata czasu. Pozbądź się ze swojego otoczenia rzeczy, które nie są Ci potrzebne do pracy i uporządkuj pozostałe według określonego kryterium. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie segregatorów, które powinieneś odpowiednio opisać. Na Twoim biurku wszystko powinno znajdować się na swoim logicznym miejscu.

Usuwaj także niepotrzebne wiadomości, które zaśmiecają Twoją skrzynkę elektroniczną. Zawsze archiwizuj ważne e-maile, by ich nie stracić w razie niespodziewanych problemów.

Staranie selekcjonuj informacje:

Nie wszystkie informacje, które codziennie otrzymujemy będą nam potrzebne. Postaraj się, by do Twojego notatnika lub kalendarza trafiały tylko te najistotniejsze. Zadbaj też o porządek w swojej skrzynce i wyczyść ją z wiadomości nieistotnych i  SPAM’u. W ten sposób zapewnisz sobie łatwy i szybki dostęp do najpotrzebniejszych informacji.

Zredukuj „przeszkadzacze”:

Jest to niesłychanie ważna rada. Nic nie potrafi tak zdezorganizować dnia pracy jak ciekawa rozmowa z kolegą lub interesujący post na Facebooku. Niestety podobnych „przeszkadzaczy” zwykle nie da się w pełni wyeliminować, zwłaszcza gdy pracujesz przy komputerze. Dobrym pomysłem może być blokada niektórych serwisów internetowych. Wiele zależy tu jednak od Twojej silnej woli i zaangażowania.

Nigdy nie rób wielu rzeczy jednocześnie:

Jest to najlepszy sposób, by „poszatkować” wyniki naszej pracy. Zawsze lepiej mieć jedną rzecz zrobioną dobrze do końca, niż sześć ledwo rozpoczętych. Zawsze koncentruj się na jednej czynności i poświęcaj jej pełną uwagę. Do innych obowiązków podchodź dopiero po zakończeniu poprzedniego. Dzięki temu będziesz pracował dużo efektywniej.

 

Oceń

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.