Jak działa stres na organizm?

zestresowany mężczyzna

Jak stres działa na organizm?

Długo trwające napięcie sprawia, że organizm zaczyna przystosowywać się do nowej sytuacji. Produkuje wówczas trzydzieści hormonów, z których każdy pełni niezwykle ważną rolę w przygotowaniu do walki, ale wtedy znikają typowe dla stresu objawy, jak drżenie rąk, zwiększona potliwość, suchość w ustach czy ból głowy.

Jeśli stres nie zostanie rozładowany, wówczas organizm wchodzi w stan wyczerpania. Wtedy spada odporność, jesteśmy znacznie bardziej podatni na infekcje. Rozpocznie się niszczący wpływ stresu na nasze ciało i umysł.

Włosy

Wypadanie włosów jest spowodowane wydzielaniem się hormonów stresu. Do sporego wyłysienia może dojść nawet w ciągu doby. Dlatego warto zażywać preparaty ze skrzypem polnym, który je wzmocni.

Szyja i kark

Długie napięcie nerwowe powoduje sztywność karku i szyi. W niektórych przypadkach człowiek może odczuwać problem z poruszaniem głowy. Mięśnie rozluźni gorący prysznic albo masaż szyi i karku.

Kości

Kortyzol, czyli hormon stresu, niekorzystnie wpływa na przyswajanie wapna przez kości. Powoduje również zwiększone jego wydalanie z organizmu, co w konsekwencji prowadzi do osteoporozy. Dlatego na wzmocnienie kości poleca się preparaty z wapniem i witaminą D3 oraz zwiększoną ilość produktów nabiałowych w diecie.

Jelita

Pod wpływem działania hormonów stresu zmienia się skład flory bakteryjnej jelit. Wówczas dochodzi do zaburzeń trawienia, czego efektem są częste biegunki. Na odnowę flory bakteryjnej jelit świetnie wpływają jogurty z żywymi kulturami bakterii oraz probiotyki.

Żołądek

Gdy jesteśmy w stresie, zmienia się nasza błona śluzowa żołądka, wtedy o wiele łatwiej tworzą się wrzody żołądka i dwunastnicy. W osłanianiu śluzówki pomogą preparaty neutralizujące kwaśne soki, jednak ich przyjmowanie nie może mieć stałego charakteru.

Serce

Kortyzol i adrenalina w istotnym stopniu wpływa na arytmię serca i nadciśnienie. Gdy dochodzi do zwolnionej akcji skurczowo-rozkurczowej, wówczas grozi nam ryzyko zawału. Dla zwiększenia odporności serca na stres zaleca się dużą ilość ruchu oraz odpoczynek. O czym pamięta bezstresowiec?

  1. Wysypianie się.
  2. Odpoczynek od pracy dwa razy w roku poprzez podział urlopu wypoczynkowego na dwie części.
  3. Uprawianie sportu.
  4. Hobby.
  5. Zero alkoholu.
  6. Nie objadanie się w sytuacjach stresowych.
  7. Rozsądne przyjmowanie tabletek uspakajających.
  8. Urozmaicona dieta obfitująca w warzywa, owoce, nabiał i ryby.
  9. Rozmowa o problemach.
  10. Rozładowywanie negatywnych emocji.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.