Gra w pana, znana również jako „Pan” lub „Piotruś”, to klasyczna karciana gra towarzyska, która cieszy się dużą popularnością w wielu krajach.
Gra przeznaczona jest dla 2 do 4 graczy i używa talii 24 kart. Celem gry jest pozbycie się wszystkich swoich kart, a zwycięzcą zostaje osoba, która jako pierwsza tego dokona.
Jak się gra w Pana?
W pana należy grać 24 kartami (od dziewiątek do asów). Mała talia rozdzielona jest po równo między wszystkimi graczami. Grę rozpoczyna osoba, która posiada 9 kier, która wykłada na środek (wartość karty widzą wszyscy). Następnie gracze dokładają karty kolejno.
![Jak się gra w Pana?](https://www.mporady.pl/wp-content/uploads/2023/03/jak-sie-gra-w-pana-1024x683.jpg)
Wykładane karty tworzą stos, na który można wyłożyć dokładnie jedną kartę lub dokładnie cztery jednakowej wartości (np. cztery asy, cztery dziesiątki). Zasada dotyczy także osoby która rozpoczyna – może ona wówczas zamiast 9 kier, wyłożyć cztery dziewiątki (kier ma znajdować się na samym spodzie).
Karty, które są wyjmowane na stos nie mogą mieć mniejszych wartości niż karta znajdująca się na szczycie stosu. Starszeństwo kart w kolejności od najmłodszej do najstarszej: 9, 10, walet, dama, król, as. Kolor nie ma znaczenia, np. kiedy na stosie znajduje się walet – gracz może położyć na nim dowolnego waleta, damę, króla bądź asa. Nie może natomiast położyć karty niższej.
Jeśli gracz nie ma karty wyższej bądź równej, lub nie chce wyłożyć karty – musi wziąć ze stosu trzy karty. W przypadku kiedy na stosie znajduje się mniej kart niż trzy – zbiera wszystkie oprócz dziewiątki kier. Po zebraniu kart ze stosu kolejka przechodzi do następnego gracza.
Celem gry jest wyłożenie wszystkich posiadanych kart.
Możecie zagrać również w “piki cofane”. W tej odmianie kolej wyłożenia karty powraca do poprzedniego gracza, jeśli odkryta lub położona karta jest w kolorze pik.
Gra w pana poradnik video :
Wersja gry w Pana z dużą talią 52 karty
1. Początek
- Przetasuj standardową talię 52 kart.
- Rozdaj każdemu graczowi po 9 kart (lub inną ustaloną ilość, zależnie od liczby graczy i wersji gry).
- Umieść pozostałe karty na środku stołu, tworząc stos do dobierania.
2. Początek gry:
- Gracz po lewej stronie rozdającego zaczyna grę, a kolejność rozgrywki odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
- Gracz wybiera jedną ze swoich kart i kładzie ją na stole, tworząc stos kart odrzuconych.
- Karta musi być tej samej wartości lub tej samej koloru jak ostatnia karta na stosie odrzuconych (np. jeśli na stosie jest 7 kier, gracz może zagrać inną kartę kier lub inną siódemkę).
- Jeśli gracz nie może zagrać żadnej swojej karty, musi dobrać jedną kartę ze stosu do dobierania i zagrać nią, jeśli jest to możliwe. Jeśli nie może zagrać tej karty, tura przechodzi na następnego gracza.
- Gracze kontynuują grę, dobierając i odrzucając karty według wyżej opisanych zasad.
3. Karty specjalne:
- W niektórych wersjach gry w pana, niektóre karty mają specjalne znaczenie i powodują określone akcje podczas rozgrywki. Na przykład:
- Walet (Pan) może być zagraną jako dowolna karta (gracz wybiera kolor i wartość).
- Dama (Królowa) zmusza następnego gracza do dobierania dwóch kart z talii.
- 10 zmusza następnego gracza do pominięcia swojej tury.
4. Wygrana:
- Gracz, który jako pierwszy pozbywa się wszystkich swoich kart, wygrywa grę.
- Gra kończy się również, gdy wszyscy gracze nie mogą zagrać żadnej karty i stos do dobierania jest pusty. W takim przypadku wygrywa osoba z najmniejszą liczbą kart na ręce.
![Jak się gra w pana](http://www.mporady.pl/wp-content/uploads/2010/08/jak_sie_gra_w_pana.jpg)
Gra w Pana – warianty
Istnieje wiele wariantów i lokalnych odmian gry w pana, a niektóre z nich wprowadzają dodatkowe zasady lub modyfikacje. Zasady mogą różnić się w zależności od odmiany i preferencji graczy.
Oto kilka dodatkowych wariantów, które można wprowadzić do gry:
- Joker: Można dodać do gry karty Jokerów, które służą jako „dzikie karty” i mogą zastępować dowolną inną kartę. Gracz, który używa Jokera, wybiera, jaką kartę chce, żeby Joker reprezentował.
- Wariant „Dwa stosy”: Zamiast jednego stosu kart odrzuconych, można użyć dwóch stosów – jeden dla kart odrzuconych tego samego koloru, a drugi dla kart tej samej wartości. Gracze mają większą swobodę wyboru, na który stos zagrać swoją kartę.
- Zmiana kierunku: Przy wprowadzeniu karty specjalnej (np. króla), kierunek rozgrywki może być odwrócony. Jeśli gracz zagra króla, kolejność rozgrywki zmienia się na przeciwną do ruchu wskazówek zegara.
- Wymiana kart: Wprowadzenie karty specjalnej (np. dziewiątki) pozwala na wymianę kart między graczami. Kiedy dziewiątka zostanie zagrana, gracz może wybrać innego gracza i wymienić się z nim dowolną liczbą kart.
- Punktacja: Można również zastosować system punktacji, w którym gracze zdobywają punkty za karty pozostałe na ręce innych graczy po zakończeniu rundy. Gra może trwać przez określoną liczbę rund, a zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą punktów na koniec.
W zależności od preferencji i liczby graczy, gra w pana może być dowolnie modyfikowana, aby dostosować się do upodobań i poziomu trudności. Najważniejsze jest, aby gra przynosiła radość i dostarczała rozrywki uczestnikom.