Jesteś początkującym szefem i zastanawiasz się, jak umiejętnie kierować firmą i pracownikami? A może chciałbyś, aby podwładni bardziej Cię szanowali i lepiej wykonywali powierzone im zadania?
Przeczytaj poniższy teks i dowiedz się, jak możesz być lepszy w tym, co robisz.
Wskazówki, jak być dobrym szefem/kierownikiem
Niestety, nie ma konkretnej zasady, która sprawiłaby, że będziesz idealnym kierownikiem. Cechy, jakimi powinien odznaczać się dobry szef, są zależne od specjalizacji danej firmy. W branży IT stawia się na kompetencje, natomiast przykładowo w handlu najważniejsze są zdolności organizacyjne oraz umiejętność pracy z ludźmi. Możemy jednak wyodrębnić grupę cech, którymi powinien odznaczać się każdy kierownik.
- Szacunek wobec podwładnych – jest to nieodzowna cecha potrzebna do budowania dobrego zespołu. Warto zauważyć, że pracownicy firmy są osobami o różnych charakterach; zadaniem szefa jest akceptowanie wszystkich i traktowanie ich z takim samym szacunkiem.
- Dobra organizacja pracy – jest bardzo ważną umiejętnością. Bez niej niemożliwa staje się koordynacja pracy zespołu.
- Profesjonalizm – każdy szef musi znać się na tym co robi, bez takiej wiedzy nie będzie w stanie kierować firmą. Doświadczenie i wiedza są podstawą w pełnieniu roli dobrego przywódcy. Szef musi być ekspertem w swoim fachu.
- Komunikatywny i bezpośredni – dobry kierownik nie może “owijać w bawełnę”, musi jasno i bez ogródek wyrażać swoją opinię dotyczącą wykonywanej pracy.
- Zdolności przywódcze – musi posiadać absolutnie każdy szef. To do niego należy skupienie ludzi i rządzenie w taki sposób, aby każdy wiedział, co ma robić.
- Umiejętność pracy z ludźmi – każdy szef powinien być chociaż w niewielkim stopniu empatyczny. To do jego zadań należy dostrzeganie talentów, sumienności, a także problemów swych pracowników. Dobry kierownik powinien nie tylko wydawać polecenia, ale również słuchać swych podwładnych. Aby zbudować dobry zespół, potrzebne jest zaangażowanie oraz sprawiedliwość wobec pracowników i uczynność.
Nie nadużywaj swojej władzy! Nie możesz wykorzystywać jej przeciwko pracownikom, np. do zastraszania czy narzucania im własnego zdania. Bądź stanowczy tylko wówczas, kiedy wymaga tego sytuacja, a pracownicy na pewno zrozumieją Twoja postawę. Będą uważać Cię za sprawiedliwego i racjonalnego. Ponadto dobry szef potrafi dzielić się władzą, przekazując swym pracownikom część kompetencji. Dzięki temu podwładni zauważą i docenia Twoje zaufanie.
Jeśli jego życiem kierują uczciwe pobudki, wówczas i w pracy utrzyma szacunek i poważanie. Dobry szef widzi innych, potrafi żartować i cieszyć się razem z nimi. Wie również, kiedy mają kłopoty oraz kiedy potrzebują rady.
Tagi:
- jak być dobrym kierownikiem
- dobry kierownik
- jak być dobrym szefem
idiota nie kompetentny pracuje na szkode firmy tylko ze firma narazie tego nie widzi