Jak bezpiecznie zapłacić za wczasy?

Zazwyczaj, gdy wybieramy się na wakacje, wyciągamy portfel i płacimy za nie gotówką albo robimy przelew na podany numer konta bankowego. Tymczasem możemy pofatygować się i poszukać takiego biura podróży, który umożliwia swoim klientom uregulowanie zobowiązania kartą.

Wielu mogłoby zapytać „a co nam to da?” Przede wszystkim pewność, że jeśli transakcja nie dojdzie do realizacji, np. z powodu bankructwa biura turystycznego, co w ubiegłym roku zdarzało się bardzo często, dostaniemy zwrot naszych pieniędzy z powrotem.

Za wakacje możemy dokonać płatności kartą debetową albo kredytową. W przypadku każdej z nich, bank zwróci nam część lub całość poniesionych wydatków za usługę, która nie została zrealizowana.

Jak starać się o zwrot kosztów?

Możliwość zareklamowania zakupu umożliwia nam oferowana standardowo przez wszystkie banki i organizacje płatnicze usługa obciążenia zwrotnego. Jest to opcja darmowa. Aby móc z niej skorzystać, klient jest zobowiązany do wypełnienia wniosku. W składanych dokumencie należy wskazać swoje dane osobowe, numer karty oraz informację, kiedy i na jakiej podstawie, a także, na jaką kwotę dokonaliśmy zakupu oraz co jest powodem składanej reklamacji.

Należy być przygotowanym do tego, że bank zechce potwierdzenia na stosownych dokumentach, np. kopii umowy, ale nie może odmówić przyjęcia reklamacji. Usługa obciążenia zwrotnego ma miejsce także wtedy, gdy biuro podróży, w którym zostały wykupione wakacje ogłosiło swoją upadłość, np. z powodu zatorów płatniczych, ale gdy na miejscu wycieczki wystąpiły trudno do przewidzenia zdarzenia losowe, a także wtedy, gdy zawiódł nasz przewoźnik.

O zwrot kosztów możemy ubiegać się do banku również wtedy, kiedy padliśmy ofiarą oszusta. Pieniądze otrzymamy w ciągu kilku miesięcy od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów. Warto wiedzieć, że jako wnioskodawcy nie ponosimy żadnych kosztów odzyskania ich przez bank.

A może assistance?

Zanim jednak wyruszymy na upragnione wakacje, zapytajmy w banku, czy karta którą posługujemy się na co dzień ma aktywną usługę assistance, czy musimy ją wykupić dodatkowo i jak ją uruchomić. Z wspomnianej usługi można korzystać zarówno w kraju, jak i poza granicami Polski, ma ona różny zakres. Zazwyczaj w jej skład wchodzi opieka medyczna i transport na wypadek zdarzeń losowych albo choroby. Daje nam poczucie bezpieczeństwa również wtedy, gdy zgubimy dokumenty, pieniądze i karty oraz jeśli potrzebujemy za granicą pomocy prawnej czy konsularnej. Związane z tym koszty pokryje ubezpieczenie assistance.

O czym powinien pamiętać turysta?

  1. Przed wyjazdem upewnij się, jakie karty są akceptowalne w kraju, do którego zmierzasz.
  2. Zapytaj, czy w pobliżu hotelu jest bankomat Twojego banku. Jeśli z niego skorzystasz, będziesz płacić mniej, niż zrobiłbyś to w przypadku konkurencyjnego banku.
  3. Małą kwotę w gotówce pobieraj bez prowizji w sklepie, który oferuje usługę wypłaty przy zakupach.
  4. Niebezpiecznie jest nosić przy sobie wszystkie karty. Nigdy nie trzymaj ich w jednym miejscu.
  5. Numer PIN postaraj się zapamiętać albo zapisz w mało widocznym miejscu.
  6. Nigdy nie dopuść do sytuacji, gdzie sprzedawca albo kelner wyniesie kartę na zaplecze.
  7. Jeśli wyjeżdżasz w taki zakątek świata, w którym jeszcze nigdy nie byłeś, uprzedź o tym bank, aby przypadkiem nie uruchamiał procedury blokującej kartę. Niektóre banki tak mają.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.