Jak zabezpieczyć się przed bankructwem biura podróży?

Jak zabezpieczyć się przed bankructwem biura podróży?

Spraw, aby wymarzony urlop był przyjemnością, a nie udręką i zabezpiecz się przed plajtą biur podróży.

Sprawdź biuro

Już od dłuższego czasu wyjazdy zagraniczne cieszą się o wiele większą popularnością niż wycieczki po Polsce. Przy nieco wyższej opłacie (w przypadku oferty last minute) możemy mieć urlop w miejscu, gdzie pogoda z pewnością nam dopisze, a i atrakcje będą niezapomniane. Jednak, jak było to widać na przykładzie ubiegłorocznych turystów, dla wielu z nich był to zapewne ostatni wyjazd za granicę. Bo jaki to urlop, gdy nie wiemy, czy dojedziemy na miejsce i bezpiecznie wrócimy z wycieczki, jeśli biuro podróży, które kierowało nas na wyjazd – zbankrutuje.

Dlatego jeszcze będąc w kraju możemy sprawdzić wiarygodność organizatora wycieczki. Co prawda nie jest to stuprocentowa gwarancja udanego wypoczynku, ale jeśli połączy się zdobytą wiedzę z informacjami, jak dochodzić swoich praw w razie bankructwa firmy, wtedy możemy być już znacznie bardziej spokojniejsi.

Urząd Marszałkowski

Rejestry organizatorów turystyki i pośredników turystycznych na terenie danego województwa prowadzą departamenty turystyki urzędów marszałkowskich. Dzwoniąc w to miejsce dowiemy się, czy działalność naszego biura podróży jest legalna, czy na organizatora były składane jakiekolwiek skargi oraz czy względem jego właścicieli nie toczy się postępowanie administracyjne.

Urzędnik udzieli Ci również informacji na temat ubezpieczeń biura i wysokości gwarancji bankowej. Przy okazji potwierdzą, czy gwarancja jest aktualna. To pewnego rodzaju ochrona w razie bankructwa – pieniądze są lokowane na specjalnym rachunku i posłużą w chwili, gdy dany organizator splajtuje, a turystów z zagranicy trzeba będzie ściągnąć do kraju. Im więcej wycieczkowiczów biuro wyśle, tym większą gwarancję będzie musiało wykupić.

Biuro podróży jest zobowiązane udostępnić turystom informacje o tym, czy posiada ubezpieczenie czy gwarancję. Bez obaw możesz dowiedzieć się, jaka jest sytuacja finansowa firmy. Co prawda właściciel biura nie ma obowiązki dokładnego tłumaczenia się, ale będzie to doskonały sprawdzian. Jeśli organizator zdenerwuje się lub zacznie wymigiwać się od jakiejkolwiek odpowiedzi, to wtedy powinieneś zwiększyć swoją ostrożność.

Centralna ewidencja

Na stronie internetowej można znaleźć Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Można zdobyć więcej informacji na temat danego przewoźnika, wystarczy, że wpiszesz jego nazwę w wyszukiwarkę. Zdobędziesz taką wiedzę, jak dane właścicieli, datę zarejestrowania, CEOT ubezpieczycieli, sumy gwarancji bankowych i do kiedy one obowiązują.

Rejestry przedsiębiorców

Wystarczy, że znamy NIP biura podróży, aby sprawdzić, czy nie znajduje się na liście Krajowego Rejestru Długów. Wystarczy się zarejestrować, przesłać skan dowodu osobistego i zapłacić za dostęp do bazy. Jeśli zdarzy się, że firma, u której chciałeś kupić wycieczkę figuruje na tej liście, lepiej będzie jak z niej zrezygnujesz.

Bezpłatnie poczytasz o firmie wchodząc na stronę internetową Krajowego Rejestru Sądowego . Wystarczy, że wpiszesz NIP lub REGON przedsiębiorcy.

Odzyskanie wpłaconych pieniędzy

Nawet pomimo dokładnego sprawdzenia biura podróży, może okazać się, że plajta nastąpiła, gdy zostały wpłacone pieniądze na konto. Jak wtedy wyjść z sytuacji ochronną ręką i odzyskać zwrot wpłaconej sumy na poczet niezrealizowanej wycieczki?

Lepiej nie płacić za wczasy gotówką. W takiej sytuacji trzeba cierpliwie czekać na przebieg dalszych wydarzeń. W przypadku upadłości biura podróży, w pierwszej kolejności wypłacane są gwarancje bankowe i majątek biura na pokrycie kosztów pobytu, jak i sprowadzenia turystów z zagranicy. W rzeczywistości masz niewielkie szanse na odzyskanie gotówki.

Reklamacja w banku

Dlatego znacznie bezpieczniej jest płacić za wycieczki kartą płatniczą. To znacznie zwiększa prawdopodobieństwo odzyskania wpłaconej sumy. Jeśli planowany wyjazd nie został zrealizowany, wówczas koniecznie złóż reklamację w swoim banku, gdzie będziesz zwracać się o zwrot kosztów wycieczki. To usługa obciążenia zwrotnego, gdzie w praktyce banki bardzo rzadko informują o tym swoich klientów. Chargeback polega na tym, że firmy, które wydają karty płatnicze posiadają ubezpieczenie. Dlatego warto jest zaczerpnąć informacji, jak ta sprawa wygląda w naszym banku. Zazwyczaj procedura zwrotu wymaga złożenia pisma reklamacyjnego z dołączeniem potwierdzenia rezerwacji wycieczki, dowodu wpłaty i dowodu, że bezskutecznie domagałeś się odzyskania wpłaconej sumy od właściciela biura podróży.

Gdy bank otrzyma komplet dokumentów, wtedy kontaktuje się z firmą, która wydaje karty płatnicze. Jeśli biuro nie posiada środków na zwrot pieniędzy, wtedy stratę pokrywa ubezpieczenie organizacji płatniczej. W takiej sytuacji możemy liczyć na 100 procentowy zwrot kosztów. Reklamacja zazwyczaj trwa do 45 dni.

Dodatkowe ubezpieczenie

Jak dotąd nie ma możliwości wykupienia dodatkowego ubezpieczenia, które chroniłoby turystów przed bankructwem biur podróży. Co jedynie można wykupić ubezpieczenie w przypadku rezygnacji z wyjazdu, noclegu czy anulowania biletu.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.