Jak wrócić do formy po porodzie?

po porodzie

Jak wrócić do formy po porodzie?

W czasie ciąży nasz organizm magazynował zapasy, których po porodzie chcemy się jak najszybciej pozbyć.

Sprawdź, jak to uczynić!

Poród

W czasie porodu średnio kobieta traci około 6-7 kg. Jednak z uwagi na liczne zmiany hormonalne, które zachodzą w jej organizmie, może dojść do zatrzymania nawet 2,5 kg wody, które zwykle gubi się w ciągu sześciu tygodni. Powiększone piersi utracą nadprogramowy kilogram w ciągu dwóch tygodni, a kolejny kilogram zniknie, gdy macica całkowicie się obkurczy.

Karmienie piersią

Gdy kobieta karmi piersią, jej organizm wytwarza mleko, co sprawia, że może ona stracić średnio 1-1,5 kg miesięcznie. Poprzez karmienie wspiera się system hormonalny, który umożliwia szybszą utratę niechcianych kilogramów. Ważne jest, aby nie spodziewać się spektakularnych efektów zaraz po okresie poporodowym. Często w widocznym stopniu kobieta traci zapasy tłuszczu, gdy skończy karmienie piersią. Istotne jest, aby wypijać litr więcej płynów niż robiliśmy to przed porodem. Jeśli karmienie odbywa się coraz rzadziej, musimy pamiętać, aby ograniczyć kaloryczność posiłków i więcej czasu spędzać aktywnie, najlepiej na świeżym powietrzu.

Czas na sen

Gdy mało śpimy, nasz organizm dostaje sygnał, że potrzebuje większej ilości pożywienia, najlepiej słodyczy. Dodatkowo, uczucie sytości słabnie, tak samo zresztą jak szybkość spalania tłuszczu. Dlatego braki w śnie utrudniają świeżo upieczonej mamie dojść do formy sprzed ciąży. Zdaniem naukowców z Harvardu, niedostateczna ilość snu (krótsza niż 5 godzin) sprawia, że po ciąży zostanie nam 5 niechcianych kg. Dlatego ważny jest odpoczynek, co jednak przy małym dziecku jest dla wielu matek trudnym zadaniem.

Dieta

Nie zaleca się przechodzić na restrykcyjną dietę zaraz po ciąży. Zwłaszcza na wysokobiałkową czy wysokotłuszczową, ponieważ wraz ze zmniejszoną kalorycznością posiłków spada również poziom składników odżywczych. W po porodzie kobieta potrzebuje ich znacznie więcej niż zwykle. A gdy karmi piersią, to musi ich wystarczyć zarówno dla matki, jak i dla dziecka. Stąd tak ważne jest, aby dieta była odpowiednio zbilansowana, aby pokrywała wszelkie braki odżywcze.

Regularność posiłków

Posiłki jedzone co 3-4 godziny nie tylko ułatwiają zgubienie niechcianych kilogramów, ale dodatkowo przyspieszają metabolizm. Dodatkowo, chronią nas przed podjadaniem między posiłkami. Dzięki temu możemy cieszyć się smukłą sylwetką, a także dobrym zdrowiem. Nie groźne będzie nam nadciśnienie, cukrzyca czy miażdżyca.

Słodycze

Optymalnie jest, gdy jemy produkty jak najmniej przetworzone, a także wyzbywamy się z codziennej diety pustych kalorii, które pochodzą z cukrów i tłuszczów nasyconych, jak również utwardzonych tłuszczy roślinnych.

Aktywność fizyczna

Tego nie może zabraknąć w naszym codziennym planie dnia. Wystarczy spacer na świeżym powietrzu czy zabawa w berka ze starszym dzieckiem w ogrodzie.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.