Jak holować samochód?

Samochód może nam odmówić posłuszeństwa w najmniej spodziewanej chwili. Czasami przyczyny takiej sytuacji są błahe, czasami poważne, niezależnie jednak od powodów awarii niejednokrotnie konieczne staje się holowanie.

Warto zapoznać się wcześniej z zasadami bezpiecznego holowania, gdyż od ich znajomości zależy późniejsze prawidłowe i bezproblemowe zarówno holowanie czyjegoś samochodu, jak i postępowanie, gdy ktoś będzie holował nas.

Rodzaje holowania

Generalnie możemy wyróżnić dwie metody holowania. Jedną z nich jest holowanie przy połączeniu sztywnym, wymagające co najmniej jednego sprawnego układu hamulcowego u samochodu holowanego. Odległość między samochodami nie powinna przekraczać wówczas 3 m.

Drugą metodą jest holowanie przy połączeniu giętkim, wymagająca od samochodu holowanego układu hamulcowego sprawnego w całości.. W przypadku tego holowania odległość między holowanymi samochodami powinna wynosić od 4 do 6 m.

Oznakowanie linki holowniczej i samochodu holowanego

Linka holownicza powinna być oznaczona naprzemiennymi biało-czerwonymi paskami lub mieć przywiązaną chorągiewkę w kolorze żółtym lub czerwonym. Dodatkowo auto holowane powinno zostać oznaczone trójkątem ostrzegawczym lub mieć włączone światła pozycyjne. Powinno mieć sprawny układ holowniczy.

Prędkość samochodów w czasie holowania

Samochody w czasie holowania powinny poruszać się z prędkością do 30 km w terenie zabudowanym i 60 km poza terenem zabudowanym. Nie wolno holować pojazdu z przyczepioną przyczepą, a także więcej niż jednego pojazdu.

Inne ważne zasady holowania samochodu

Osoba prowadząca pojazd holowany również musi posiadać uprawnienia do kierowania samochodem i powinna być trzeźwa.

Na autostradzie wolno holować pojazd jedynie do najbliższego zjazdu.

Kierowca, który prowadzi samochód holujący, powinien pamiętać, że przed ruszeniem musi zmienić ustawienie lusterek. W trakcie jazdy powinien wszystkie czynności, takie jak ruszanie czy hamowanie, wykonywać powoli i bardzo płynnie. Nie powinien także decydować się na holowanie w sytuacji, gdy nie jest pewien swojego auta lub gdy zepsuty samochód ma niesprawny układ kierowniczy lub hamulcowy – wtedy konieczne staje się wezwanie pomocy drogowej.

Jak holować samochód? – film

Holowanie w Kodeksie Drogowym:

Art. 31. 1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

  1. prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
  2. pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
  3. w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
  4. pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
  5. pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
  6. w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;
  7. odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.

2. Zabrania się holowania:

  1. pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
  2. pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
  3. więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
  4. pojazdem z przyczepą (naczepą);
  5. na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

Źródło cytatu:  (www.kodeksdrogowy.com.pl)

Oceń

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.