Samochód może nam odmówić posłuszeństwa w najmniej spodziewanej chwili. Czasami przyczyny takiej sytuacji są błahe, czasami poważne, niezależnie jednak od powodów awarii niejednokrotnie konieczne staje się holowanie.
Warto zapoznać się wcześniej z zasadami bezpiecznego holowania, gdyż od ich znajomości zależy późniejsze prawidłowe i bezproblemowe zarówno holowanie czyjegoś samochodu, jak i postępowanie, gdy ktoś będzie holował nas.
Rodzaje holowania
Generalnie możemy wyróżnić dwie metody holowania. Jedną z nich jest holowanie przy połączeniu sztywnym, wymagające co najmniej jednego sprawnego układu hamulcowego u samochodu holowanego. Odległość między samochodami nie powinna przekraczać wówczas 3 m.
Drugą metodą jest holowanie przy połączeniu giętkim, wymagająca od samochodu holowanego układu hamulcowego sprawnego w całości.. W przypadku tego holowania odległość między holowanymi samochodami powinna wynosić od 4 do 6 m.
Oznakowanie linki holowniczej i samochodu holowanego
Linka holownicza powinna być oznaczona naprzemiennymi biało-czerwonymi paskami lub mieć przywiązaną chorągiewkę w kolorze żółtym lub czerwonym. Dodatkowo auto holowane powinno zostać oznaczone trójkątem ostrzegawczym lub mieć włączone światła pozycyjne. Powinno mieć sprawny układ holowniczy.
Prędkość samochodów w czasie holowania
Samochody w czasie holowania powinny poruszać się z prędkością do 30 km w terenie zabudowanym i 60 km poza terenem zabudowanym. Nie wolno holować pojazdu z przyczepioną przyczepą, a także więcej niż jednego pojazdu.
Inne ważne zasady holowania samochodu
Osoba prowadząca pojazd holowany również musi posiadać uprawnienia do kierowania samochodem i powinna być trzeźwa.
Na autostradzie wolno holować pojazd jedynie do najbliższego zjazdu.
Kierowca, który prowadzi samochód holujący, powinien pamiętać, że przed ruszeniem musi zmienić ustawienie lusterek. W trakcie jazdy powinien wszystkie czynności, takie jak ruszanie czy hamowanie, wykonywać powoli i bardzo płynnie. Nie powinien także decydować się na holowanie w sytuacji, gdy nie jest pewien swojego auta lub gdy zepsuty samochód ma niesprawny układ kierowniczy lub hamulcowy – wtedy konieczne staje się wezwanie pomocy drogowej.
Jak holować samochód? – film
Holowanie w Kodeksie Drogowym:
Art. 31. 1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
- prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
- pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
- w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
- pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
- pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
- w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;
- odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.
2. Zabrania się holowania:
- pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
- pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
- więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
- pojazdem z przyczepą (naczepą);
- na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Źródło cytatu: (www.kodeksdrogowy.com.pl)