Jak kupować używany samochód?

Większość używanych samochodów na sprzedaż ma „podkręcone” liczniki. Kupując używane auto często patrzymy na jego przebieg, większość osób za najbardziej atrakcyjny uważa około 100 tysięcy kilometrów. Sprawia to, że auto z większym stażem trudniej jest sprzedać, a to powoduje wiele oszustw. Podkręcenie licznika nie jest zbyt kosztowne ani bardzo trudne, dlatego coraz więcej osób się na to decyduje. Wielu sprzedawców aut oszukuje, pamiętaj zatem aby wszystko sprawdzić i nigdy nie wierzyć nikomu na słowo! 

Jeśli nie znasz się na samochodach zabierz kogoś, kto wie jak je kupować. Sam nie dostrzeżesz wielu rzeczy, a wprawne oko może Ci bardzo pomóc.

Jakie liczniki można sfałszować?

Istnieje teoria, że elektroniczne liczniki jest trudniej sfałszować niż mechaniczne. Można jednak zmienić właściwie każdy zapis. Zmiana przebiegu auta to bardzo popularna metoda sprzedaży aut w komisach, u importerów aut i coraz częściej u osób prywatnych. Niekiedy auta mają zmieniane liczniki i po kilka razy! Raz za granicą, drugi raz przy sprzedaży do komisu i kolejny przy sprzedaży w komisie. Wpadka może się zdarzyć, gdy komis podkręci licznik, a nowy właściciel spotka poprzedniego. To jednak zdarza się bardzo rzadko. Komisy przed takimi sytuacjami ratują się stwierdzeniem, że nie podawali przebiegu auta, ale „stan licznika”. Pamiętaj zatem aby pytać dokładnie o przebieg. Przypominamy, ze „kręcenie” licznika jest niezgodne z prawem!

Jeśli licznik samochodu jest mechaniczny to zmiana jego stanu jest bardzo prosta – wystarczy zdjąć panel wskaźników i rozłożyć obudowę. Potem oszust przesuwa wałeczki z cyframi. Może również rozebrać zestaw tarczek i złożyć je od nowa po swojemu. Innym sposobem jest podłączęnie nierozebranego panelu zegarków do silniczka elektrycznego, przebieg najpierw się zwiększa, a potem zeruje i znów zwiększa. Można zatrzymać go w odpowiednim dla siebie momencie. Ostatnia metoda jest całkowicie niewykrywalna. Koszt takiej usługi to od pięćdziesięciu złotych do dwustu.

Fałszowanie liczników elektrycznych nie wymaga precyzji, a jedynie małego urządzenia. Oszuści podłączają je do gniazda w liczniku albo do gniazda diagnostycznego samochodu. W nowszych autach informacja o przebiegu zapisana jest na liczniku oraz w centralnym sterowniku pojazdu. Jeśli fałszerz zapomni o tym, oszustwo wyjdzie przy pierwszym serwisie. Cena takiego zabiegu to około dwieście złotych , dlatego tak wielu ludzi się na to decyduje.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Dokumenty

Pamiętaj, że każde auto powinno mieć udokumentowany przebieg, czyli książeczkę serwisową. Musisz przed zakupem dokładnie ją przejrzeć i spróbować ustalić rzeczywisty przebieg samochodu na podstawie zużycia elementów (kierownica, pedały, fotele).

  • Układ wydechowy

Głośna praca silnika najczęściej jest spowodowana uszkodzeniem wydechu auta. Tłumik nie jest zbyt dużym wydatkiem, od pięćdziesięciu do kilkuset złotych. Najlepiej aby auto posiadało tłumik aluminiowy dobrej firmy. Zwróć uwagę na jakość spawów i czy mocowania tłumika pasują do oryginalnych wieszaków auta.

  • Zawieszenie

Jeśli zawieszenie jest zepsute lub zwyczajnie zużyte, będziesz słyszał podczas jazdy stuki i luzy. Wymiana całego zawieszenia może kosztować nawet dwa tysiące złotych i więcej.

  • Karoseria

W starszym aucie będą prawie zawsze występować ogniska korozyjne. Jeśli auto rdzewieje to nie zawsze będziesz mógł to naprawić – czasami trzeba wymienić cały element.

  •  Silnik

Umyty silnik powinien dać Ci do myślenia – nie ma potrzeby mycia silnika przed sprzedażą, chyba, że… ma on wycieki i jest zepsuty.

  • Lakier

Jeśli samochód jest „bezwypadkowy i niebity” powinien mieć lakier na całości w tym samym odcieniu i fakturze.

  • Umowa

Zawsze, ale to zawsze domagaj się umowy, w której zawarte będą wszystkie informacje o samochodzie. Jeśli sprzedawca nie chce podpisywać umowy – zrezygnuj. Zwróć szczególną uwagę na zapisy o wieku auta, przebiegu (stan licznika i przebieg to nie to samo!), bezwypadkowości, usterkach.

  • Wygląd auta

Wiele można rozpoznać, po prostu patrząc na auto. Niemożliwe jest, aby piętnastoletnie auto nie miało żadnych śladów użytkowania i wyglądało idealnie. Auto o małym przebiegu nie będzie mieć zdartej kierownicy czy pedałów.

Oceń

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.