Jak wymienić olej w samochodzie?

Jedną z czynności, o której musi pamiętać każdy posiadacz samochodu, jest regularna wymiana oleju. Tylko wtedy Twoje auto będzie działało bez zarzutu. Podczas użytkowania olej zużywa się, a na filtrze zbierają się zanieczyszczenia.

Częstotliwość wymiany oleju zależy od stylu jazdy i typu pojazdu. Informację na ten temat powinieneś znaleźć w dokumentach albo u profesjonalnego mechanika. Zaletą wymiany oleju jest szybkość i małe nakłady finansowe. Można tego dokonać w warsztacie samochodowym albo samodzielnie. Zanim przystąpisz do wymiany oleju, przygotuj olej dostosowany do typu pojazdu, klucz nasadowy, filtr oleju, klucz do filtra oleju, podnośnik, naczynie na stary olej, szmatki, narzędzia do zdjęcia osłon.

Jak krok po kroku wymienić olej?

Najpierw zbierz wszystkie potrzebne sprzęty. Wtedy czynność nie będzie skomplikowana.

Przy spuszczaniu starego oleju otwórz maskę samochodu i odkręć korek wlewu oleju, który położony jest w górnej części silnika. Następnie poszukaj korka spustowego, który znajduje się na dnie misy olejowej. Zwykle jest położony w tylnej części silnika, ale wiele zależy od marki naszego auta. Podłóż naczynie, do którego będzie spływać stary olej. Obok porozkładaj szmatki, aby nie ubrudzić podłogi.

Dobierając odpowiedni klucz, odkręć śrubę. Jeśli jest ona zapieczona, miej pod ręką specjalne przedłużki do klucza. Wymień na nowe uszczelki korka spustowego. Zwróć uwagę na korek spustowy, aby nie zagubił się. Jeśli mimo ostrożności korek zawieruszył się, do jego odnalezienia wypróbuj magnes. Inny sposób to użycie lejka, który ma mniejszą średnicę spływu niż korek.

Poszukaj, gdzie zlokalizowany jest filtr. Może być z przodu, z tyłu czy też z boku silnika. Gdy go znajdziesz, usuń go z silnika. Złap go i powoli obracaj, przyda Ci się specjalny klucz do filtra oleju.

Gdy będziesz ściągać filtr sprawdź, czy schodzi on z gumową uszczelką. Jest to ważne, ponieważ tylko wtedy nowy filtr będzie właściwie przylegać.

Przed zakładaniem nowego filtra usuń z niego folię, a potem końcówkę umieść w nowym oleju i rozprowadź go na uszczelce od nowego filtra. Jeśli wykorzystasz do tego stary, grudki w nim znajdujące się mogą dostać się pod uszczelkę, co w rezultacie spowoduje nieszczelności.

Zakręć korek spustowy w misce olejowej. Pamiętaj o założeniu nowej uszczelki oraz podkładek.

Przykręcając filtr, uważaj, aby nie przekręcić filtru. Zrób to możliwie jak najmocniej. Zwykle jest to 2/3 albo ½ obrotu od chwili, kiedy uszczelka zetknie się z autem.

Wlej świeży olej do silnika. Niezbędną ilość znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu. Jeśli chcesz sprawdzić, czy wlałeś wystarczająco dużo oleju, auto postaw na równej powierzchni, najlepiej w pomieszczeniu, gdzie jest w miarę chłodno, i sprawdź, co wskazuje bagnet.

Pamiętaj, aby przy wlewaniu oleju butelkę trzymać możliwie jak najwyżej. Wtedy nie będzie niepotrzebnego bulgotania.

Następnie zakręć korek wlewu oleju i zamknij maskę.

Uruchom silnik. Nie zaszkodzi, gdy na włączonym silniku podniesiesz maskę i sprawdzisz, czy nie ma żadnych wycieków.

2 komentarze

  1. Tomek 31 grudnia 2013
    • toni 3 października 2014

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.