Jak przygotować i wygłosić dobrą prezentację?

Niejednokrotnie w naszym życiu szkolnym czy zawodowym pojawiają się sytuacje w których wymaga się od nas przygotowania do przemówienia. Pojawia się wtedy możliwość uatrakcyjnienia naszego występu prezentacją multimedialną która ma być naszą pomocą merytoryczną w tej stresującej chwili.

Pomoże ona mówcy – uporządkuje jego wypowiedź, przypomni dane liczbowe, nazwiska i kolejność poruszanych tematów a odbiorcy który często jest wzrokowcem przedstawi w sposób wizualny poruszane zagadnienia w formie obrazków czy schematów. Będzie on mógł zrobić notatki na podstawie tego co zobaczy, przyswoić lepiej treść, ustalić hierarchię ważności danych.

Jednak musimy pamiętać, że tylko dobra prezentacja będzie chlubą dla referenta i posłuży jego słuchaczom. Złe i nieumiejętne podejście do redagowania kolejnych slajdów może umniejszyć profesjonalizm autora i podziałać na jego niekorzyść.

Oto niezbędnik twórcy prezentacji, wyszczególniający najważniejsze zasady których należy trzymać się projektując pomoc multimedialną:

Treść

  1. Szczegółowość naszej prezentacji zależy od czasu jakim dysponujemy. Możemy zagłębiać się w szczegóły i pozwolić na dygresje gdy mamy go aż nadto. Jednak ważnym jest aby nie zanudzić słuchaczy datami których nie zapamiętają, nazwami których nie rozumieją. Skupmy się na treści opisującej wydarzenie, zagadnienie, zależnościach a nie na twórcach i uczestnikach o trudnych zagranicznych nazwiskach.
  2. Bardzo często powtarzane w szkołach polecenia nauczycieli, którzy mówią do swoich uczniów – „Nie czytamy. Mówimy z pamięci” ma swoje uzasadnienie. Prezentując innym osobom opracowane przez siebie treści powinniśmy sprawiać odpowiednie wrażenie. Wypada abyśmy orientowali się w temacie który poruszamy a odczytanie tekstu (często niedbałe i pozbawione zaangażowania) może sugerować nawet, że nie wiemy o czym mówimy
  3. Musimy zatem zainteresować słuchacza i starać się mówić własnymi słowami posiłkując się jedynie ogólnym planem, odnotowanymi liczbami czy nazwami które trudno jest zapamiętać . Może pomóc nam w tym kartka lub prezentacja multimedialna.
  4. Tutaj ważna uwaga – chcąc pozbyć się kartki sprzed oczu nie przerzucajmy całej treści przemówienia na ekran! Nie jest to dobre rozwiązanie.
      • Po pierwsze – dalej wydajemy się mało kompetentni, nawet gdy nie posiłkujemy się notatkami to czytanie z ekranu pełnego informacji „niby dla widzów” źle świadczy o naszej wiedzy.
      • Po drugie – przepełnienie obrazu tekstem wcale nie podoba się odbiorcom. Widząc ogrom informacji rezygnują oni z czytania i nie korzystają z wyświetlanego slajdu a ma on być przecież pomocą w zrozumieniu zagadnienia.
  5. Na prezentacji umieszczajmy tylko główne hasła, treści które mają zapaść w pamięć. Najlepiej aby zamiast zdań pojawiły się pojedyncze krótkie równoważniki zdań. Niech będą one jednak czytelne i ułożone według chronologii. Przeważającymi elementami powinny być schematy, obrazki odpowiednio podpisane, ewentualnie fundamentalne dla tematu zdania.
  6. Układając treść slajdów warto stworzyć sobie plan przemówienia i na jego podstawie wyreferować temat. Wiemy wtedy co jest najważniejsze w prezentacji i co warto zilustrować. Zauważymy też które momenty są dla nas trudne i wymagają lepszego opracowania w prezentacji. Jeżeli dobrze przedstawimy treści z którymi mamy problem jeżeli chodzi o zapamiętywanie to znacznie ułatwi nam opowiadanie i nada pewności siebie.
  7. Na podstawie powyższych przemyśleń ułóżmy slajdy i spróbujmy ponownie z ich pomocą omówić temat. Jeżeli mamy jakieś problemy z płynnością to skorygujmy układ, kolejność lub treść na prezentacji.

Wygląd

  1. Robiąc prezentacje musimy pamiętać przede wszystkim o przejrzystości. Unikajmy chaosu na slajdach i umieszczania zbyt wielu nieczytelnych informacji
  2. Aby „ogarnąć” wizualnie prezentację należy wybrać / stworzyć szablon który zastosujemy do wszystkich slajdów. Powinien cechować się on jednakowym tłem i czcionką, podobnym układem treści. Prezentacja w której każdy slajd wykonany jest według innego projektu jest odbierana jako amatorska i brzydka.
  3. Pamiętajmy, że prezentacja służy do czytania i analizowania. Postawmy za to na prostotę i oszczędność elementów (istnieją różne okoliczności wygłaszania przemówienia, możemy w niektórych przypadkach pozwolić sobie na jakiś bardziej szalony wygląd).
  4. Kolorowe tło z dużą ilością elementów (kwiatuszki, serduszka, zdjęcia ze szczegółami i inne drobne wzory) sprawia, że ciężko wyłowić nam spośród mnóstwa znaków tekst. Jeżeli nie jesteśmy pewni własnych umiejętności oceny tworzonego szablonu postawmy na jednokolorowe tło z ładnymi ozdobnikami po bokach.
  5. Tekst jest istotnym elementem prezentacji. Musi być napisany czytelną czcionką o odpowiedniej wielkości – będzie on czytany przez osoby siedzące niejednokrotnie w znacznej odległości id rzutnika. Odpuśćmy sobie efektowne litery, których rozszyfrowanie zajmie odbiorcom zbyt wiele czasu. Niezwykle istotny dla czytelności jest kolor. Musi odróżniać się od tła, najlepiej na zasadzie kontrastu. Jasne tło – czarne litery, ciemne – białe.
  6. Jeżeli prezentacja odbywa się w ciemnej sali zaleca się stosowanie ciemnego tła i białych liter. Wielka jasna płaszczyzna z czarnymi napisami jest dla nas zbyt rażąca w pomieszczeniu w którym jedynym świecącym punktem jest ekran.

Układ

  1. Prezentację zaczynajmy od slajdu tytułowego. Może znajdować się tam temat przemówienia, imię i nazwisko autora, dodatkowe dane np. dotyczące ośrodka w którym działa autor, z którym związane jest wystąpienie
  2. Warto na początku przedstawić spis treści. Wypunktowane i ponumerowane kolejne zagadnienia ujęte na drugim slajdzie pozwolą znaleźć słuchaczom punkt odniesienia w trakcie przemówienia i zorientować czy „długo jeszcze???”
  3. Sygnalizujmy odbiorcom który punkt omawiamy w danej chwili zapisując jego treść w górnej części slajdu.
  4. Ciekawe jest też rozwiązanie w którym autor umieszcza informacje na temat ilości wszystkich obrazów i pisze który teraz wyświetla. Na przykład umieszczony w dolnym rogu zapis – 04/25 oznaczający, że wyświetla się teraz czwarty slajd a wszystkich jest 25.
  5. Całość prezentacji można zakończyć podsumowaniem i ogólnymi krótkimi wnioskami dotyczącymi tematu.
  6. Ostatni slajd powinien zawierać słynne „Dziękuję za uwagę” ewentualnie „Koniec”.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.