Jak zachęcić dziecko do uprawiania sportu?

Wiosnę już czuć w powietrzu, więc nadeszła pora, aby więcej czasu spędzać na świeżym powietrzu z naszymi pociechami. Przy okazji można je zachęcić do uprawiania sportów.

Do prawidłowego rozwoju nasze dzieci potrzebują zarówno zdrowej, zbilansowanej diety, odpoczynku, jak i aktywności fizycznej. Ruch wzmacnia stawy, mięśnie i kości. Dotlenia mózg i zwiększa odporność na infekcje. Dodatkowo uczy wytrwałości i korzystnie wpływa na ogólny stan zdrowia. Ale nie wszystkie dyscypliny sportowe są właściwe dla maluchów.

Rower

Jazda na rowerze rozwija mięśnie nóg, uczy utrzymywania równowagi, oswaja z szybkością. To świetna propozycja dla dzieci z nadwagą, koślawością kolan, jak również z bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Pierwszy rowerek powinien mieć trzy kółka, pas albo obręcz, która będzie stanowiła ochronę przed wypadnięciem i prowadnik umożliwiający rodzicom pchanie rowerka. Jest idealny, gdy dziecko skończy dwa latka. Dla trzylatka najlepszy będzie dwukołowy z bocznymi kółkami. Gdy tylko zauważysz, że przedszkolak jeździ już z coraz większą pewnością, wówczas możesz kółka lekko unieść, ale nie odkręcaj ich zupełnie, ponieważ chronią Twojego szkraba przed upadkiem. Kupując rowerek, zadbaj o to, aby pedały znajdowały się poniżej siodełka, bo wyciąganie nóżek do pedałów, które są przykręcone do przednich kółek, powoduje koślawienie kolan. Jeśli Twój malec ma kłopoty z kręgosłupem, wówczas miej na uwadze, aby siodełko było nieco bardziej obniżone, zaś kierownica podwyższona.

Deskorolka

Dzięki jeździe na deskorolce dziecko ćwiczy równowagę i sprawność. Jego ciało staje się bardziej elastyczne i gibkie. Po raz pierwszy szkrab może wsiąść na deskorolkę jak skończy sześć lat. Na początku jazda musi być spokojna, pozbawiona szaleństw czy jakichkolwiek akrobacji. Lekarze jednak ostrzegają, że nie powinni na niej jeździć dzieci z płasko-koślawymi stopami czy wadami kręgosłupa.

Rolki

Jazda na rolkach korzystnie wpływa na zdolność utrzymywania równowagi i koordynacji ruchów. Przeciwwskazaniem do jej korzystania jest koślawość kolan i płaskostopie, gdyż jeszcze bardziej może to utrwalić zaburzenia. Podobnie jest z astmą i cukrzycą. Po raz pierwszy z rolek można skorzystać, gdy ma się cztery latka. Muszą to być takie, które są zapinane na klamry, gdyż o wiele lepiej przytrzymują kostkę i utrzymują stopę we właściwym ułożeniu. Kółka rolek powinny być zrobione z kauczuku, który o wiele lepiej amortyzuje wstrząsy.

Hulajnoga

Jest przeznaczona dla dzieci nieco mniej ruchliwych i aktywnych. Nie tak gwałtownie oswaja je z prędkością i wzmożonym wysiłkiem fizycznym. Już trzylatek może z powodzeniem poruszać się na hulajnodze. Choć pierwsza powinna mieć trzy kółka, dopiero potem może zmienić ją na dwukołową. Na równe podłoże nadają się hulajnogi z małymi kółkami, zaś do jazdy po wyboistym terenie najlepiej sprawdzą się większe, z oponami. Bardzo ważne jest, aby dziecko jadąc na hulajnodze, odpychało się na przemian raz jedną nóżką, a ran drugą. Tylko wtedy jego ciało będzie rozwijać się symetrycznie.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.