Postawa szkoły wobec dziecka cierpiącego na ADHD

ADHD – czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej to zaburzenie, które dotyka coraz większą grupę dzieci. Chociaż społeczeństwo jest świadome istnienia tej dolegliwości, nadal brakuje mu odpowiedniej wiedzy na ten temat.

Od kilku lat w Polsce działa Towarzystwo ADHD, którego rolą jest m.in. edukowanie Polaków, aby rozumieli na czym polega zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Celem organizacji jest również niesienie pomocy osobom chorym na ADHD. Aby dzieci i dorośli mogli sprawnie funkcjonować w społeczeństwie, potrzebna jest szczególna opieka ze strony rodziców i nauczycieli. Ich zadaniem jest dostosowanie wymagań do możliwości ucznia, aby nie czuł się on gorszy od rówieśników.

ADHD – cechy charakterystyczne zaburzenia

Czym charakteryzuje się zespół nadpobudliwości psychoruchowej? ADHD określane jest jako zaburzenie, w którym pojawiają się 3 zasadnicze symptomy: nadruchliwość, nieumiejętność koncentracji oraz nadmierna impulsywność. Pierwsze powody do niepokoju powinni mieć rodzice, których  dziecko nie jest w stanie rozwiązać prostego zadania, nie rozumie kierowanych do niego komunikatów, hałasuje, nie może skupić się na jednej czynności.

Wówczas potrzebna jest konsultacja lekarza oraz wywiad z nauczycielami. Leczenie ADHD opiera się na współpracy lekarzy oraz rodziców i pedagogów. Czasami zdarza się, że konieczne jest wprowadzenie środków psychostymulujących.

Edukacja dziecka z ADHD

W jaki sposób edukować dziecko z ADHD? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na przekaz treści. Uczeń z ADHD potrzebuje kilkukrotnego komunikatu. Nauczyciel powinien więc używać prostych wyrażeń, aby dotrzeć do podopiecznego.

Częstymi dolegliwościami towarzyszącymi zespołowi nadpobudliwości psychoruchowej są dysgrafia i dysleksja, dlatego dzieci cierpiące na tę dolegliwość należy otoczyć szczególną troską. Jest to niezwykle ważne, ponieważ to szkoła i rodzice muszą dołożyć wszelkich starań, aby pomóc dziecku odpowiednio funkcjonować w środowisku.

ADHD w Polsce

W Polsce ADHD nadal traktuje się jako chorobę psychiczną. Rodzice rówieśników chorego często nie wykazują zrozumienia i domagają się przeniesienia dziecka do innej placówki lub skierowania na indywidualne nauczanie. Jednak  nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ dziecko zmagające się z ADHD, należy nauczyć funkcjonowania w grupie, aby potrafiło ono radzić sobie w przyszłości. Nauczanie w domu sprawia, że dziecko zostaje odizolowane i czuje się odrzucone ze względu na swój stan.

W ten sposób pozbawia się go dzieciństwa, możliwości nawiązywania przyjaźni a przede wszystkim otwartości na świat. Szkoła i rodzice powinni więc dołożyć szczególnych starań, aby ich podopieczny mógł rozwijać się w takich samych warunkach, jak jego rówieśnicy. Rolą opiekunów jest poszerzanie swojej wiedzy na temat ADHD i przekazywanie jej otoczeniu chorego. Takie postępowanie może mieć wpływ na większą akceptację ze strony bliskich.

Oceń

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.