Jak uzyskać odszkodowanie za zagubienie bagażu?

Nawet najbardziej udane wakacje mogą zostać popsute, gdy ktoś ukradnie nam bagaż albo po prostu gdzieś się on nam zagubi (np. na lotnisku). Wielu z nas załamuje wtedy ręce, pomstując na zły los.

Zwykle myślimy, że nie jesteśmy w stanie nic zrobić w takiej sytuacji. Nic bardziej mylnego! Kwestię odzyskania bagażu i odszkodowania za utraconą walizkę określają przepisy prawne oraz regulaminy firm przewozowych.

Dzisiaj mamy dla was kilka informacji właśnie na ten temat. Zapraszamy do lektury!

Pismo do właściciela hotelu

Odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w hotelu czy pensjonacie spada na właściciela obiektu. Dlatego, jeśli zagubił się laptop, który miałaś przy sobie w trakcie wypełniania dokumentów w recepcji, właściciel hotelu ma obowiązek za niego zapłacić.

Nie zapomnij o wezwaniu policji. Wtedy hotelarz nie wywinie się z obietnicy dokonania odszkodowania, a jeśli ma polisę OC, wtedy ubezpieczyciel nie będzie podważać całej zaistniałej sytuacji.

Swoje stanowisko przedłóż właścicielowi hotelu na piśmie. Wtedy zapłaci z własnej kieszeni albo zrobi to za niego ubezpieczyciel, o ile ma wykupioną polisę OC. Pamiętaj, że gdy hotelarz będzie odmawiał uiszczenia zapłaty, masz prawo skierować sprawę do sądu.

Jednak prawo polskie określa limity, co do wypłaty odszkodowań, które nie może przekroczyć pięćdziesięciokrotności należności za dobę hotelową – jeśli utracona zostanie jedna rzecz lub jej stukrotności, jeśli skradziono więcej rzeczy.

PIR i reklamacja

Jeśli walizka zaginęła na lotnisku lub podczas lotu, utratę bagażu należy zgłosić do swojego przewoźnika albo w punkcie obsługi klienta na lotnisku. Wówczas istnieje konieczność wypełnienia formularza nieprawidłowości bagażowej, tzw. PIR. Najczęściej można to zrobić we własnym, ojczystym języku. Musisz zachować dokument oraz bilet i przywieszkę bagażową, dołączoną do niego w trakcie odprawy. Ich kopie należy dołączyć do pisma reklamacyjnego.

Na złożenie reklamacji masz 21 dni od dnia utraty walizki. W zależności od linii lotniczych można wyróżnić różne paragrafy w regulaminach, które określają, w jaki sposób należy tego dokonać np. czy można dosłać dokument mailem, pocztą czy też osobiście. Mają też różne terminy, co do wypłaty odszkodowania. Jego wysokość jest uwarunkowana wartością utraconego przedmiotu. Należy przedstawić paragony czy też potwierdzenia przelewów – jakiekolwiek dokumentu potwierdzające kwotę zguby. Maksymalnie można liczyć na wypłatę rekompensaty w wysokości 5,5 tysiąca złotych.

Oceń

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.