Jak dokonać darowizny?

Pomyślałby ktoś, że podarowanie komuś pewnej sumy pieniędzy lub mieszkania będzie stosunkowo proste. Nic bardziej mylnego. Darowizny powiązane są z wieloma czynnościami prawnymi, które muszą być dopełnione. Nieuważny darczyńca może bowiem zmierzyć się z wieloma problemami.  

Jak przekazać darowiznę i kiedy powiadamiać o tym fakcie Urząd Skarbowy? Czy można się wycofać z zapisów zawartych w umowie darowizny? Na te oraz inne pytania odpowiedzi znajdziecie w poniższym artykule.

Jak przepisać mieszkanie?

Zamierzając przepisać mieszkanie, należy udać się do kancelarii notarialnej, gdzie darowiznę przekaże się w formie aktu notarialnego. To ważne, ponieważ tylko wtedy ma to moc prawną. Umawiając się na spotkanie z notariuszem, musi przybyć osoba obdarowująca oraz osoba przyjmująca darowiznę, legitymując się dowodem osobistym. Dodatkowo, należy posiadać akt własności mieszkania.

Jeżeli przekazujemy darowiznę dorosłym dzieciom, powinniśmy pamiętać, że nie będą one zmuszone do płacenia podatku (tzw. zerowa grupa podatkowa). Osoba obdarowana będzie zobligowana jedynie do poniesienia kosztów notarialnych. W przypadku, gdy oprócz dzieci, zamierzamy obdarować również ich małżonków, wtedy tworzy się pierwsza grupa podatkowa, i wtedy zaistnieje konieczność płacenia podatku od darowizn. Jej wysokość jest uzależniona od wartości darowizny.

Sprzedaż darowizny

Nieruchomość, którą otrzymaliśmy w formie darowizny, można sprzedać w każdej chwili. Jednakże jeśli zrobi się to w ciągu pięciu lat od jej przekazania, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczy się na własne cele mieszkaniowe, wówczas będzie się zmuszonym do zapłacenia 19 procentowego podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości. Warto pamiętać, że jako pięć lat liczy się pełne lata kalendarzowe, dlatego nie ma znaczenia, w jakim miesiącu otrzymaliśmy darowiznę.

Podstawa prawna – ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Fiskus

Czy trzeba informować o wszystkim darowiznach, które otrzymaliśmy od bliskich? Odpowiedź brzmi – nie. Nie trzeba zgłaszać tylko tych przedmiotów, które nie zostały sporządzone w formie aktu notarialnego, oraz tych, które nie przekraczają kwoty wolnej od podatku. Nie trzeba informować Urzędu Skarbowego o przedmiotach, które otrzymaliśmy od najbliższej rodziny, których wartość w ciągu pięciu lat nie przekracza kwoty 9637 złotych, od dalszej rodziny – 7276 złotych, a od obcych osób – 4902 złotych.

W przypadku darowizny od członka najbliższej rodziny, której wysokość przekracza ten limit, można skorzystać z całkowitego zwolnienia od podatku. Jednakże wówczas trzeba będzie powiadomić fiskusa o tym fakcie, wypełniając stosowny dokument ( SD-Z2). Jeśli miały miejsce darowizny na większe kwoty od dalszej rodziny czy też obcych osób, wówczas należy złożyć druk SD-3. Mamy na to miesiąc. Na podstawie tych dokumentów Urząd Skarbowy naliczy podatek do zapłacenia, mając na uwadze stopień pokrewieństwa .

Darowizna „za opiekę”

Zdarzają się sytuacje, gdzie starsze osoby w zamian za sprawowanie nad nimi opieki przekazują swoją nieruchomość rodzinie. W tym celu u notariusza spisuje się umowę dożywocia, która mówi o przekazaniu praw do własności nieruchomości w zamian za prawo dożywotniego zamieszkiwania w nim i sprawowania opieki. W dokumencie należy zawrzeć informacje co do tego, czego oczekuje się w zamian za przekazanie własności (np. opieki w czasie choroby, pomocy w remoncie itp.).

Przekazywanie ruchomości

Jeśli chcemy przekazać ruchomość, wówczas wystarczy umowa pisemna, którą zawierają między sobą strony. Nie potrzeba umawiać się na spotkanie z notariuszem, gdyż ma to miejsce jedynie w przypadku przekazywania nieruchomości.

W umowie muszą znaleźć się takie informacje, jak: dane osobowe stron, PESEL, numery dowodów osobistych, określenie przedmiotu darowizny i jego wartość. Umowa powinna być sporządzona w dwóch takich samych egzemplarzach.

Cofanie zapisów

Zapisy w darowiznach nie są wieczne, to znaczy, że w każdej chwili można je odwołać. Dotyczy to sytuacji, gdzie obdarowany dopuszcza się rażącej niewdzięczności. Wówczas należy sporządzić pismo z informacją o odwołaniu darowizny i wyjaśnieniu powodów swojej decyzji.

W przypadku, kiedy przedmiotem darowizny była nieruchomość, wtedy konieczna będzie wizyta u notariusza, który z powrotem przeniesie prawo własności na właściwą osobę.

Oceń

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.